Fotball og nisser
Harald Flor
Kurt Johannessen
«Fotball med meir»
Peter Johansson
«Jättekul!»
Akershus Kunstnersenter, Lillestrøm.
To innbyrdes ulike kunstnere med humor som innfallsvinkel.
Brødtekst: KUNST: Det er mer enn
navnelikhet mellom Peter Johansson fra Sverige og Kurt Johannessen, som
nå stiller ut sammen i Akershus Kunstnersenter på Lillestrøm.
Begge har ofte en underfundig inngang med en god dose humor i sin kunst,
og på ulikt vis agerer de selv med som ledd i sine aktiviteter.
Men i valg av virkemidler er de ofte for rene motpoler å regne.
Kroppsspråket til performance-kunstneren Kurt Johannessen har aldri
blitt forbundet med sportslige aktiviteter. Men nå avslører
dalingen med base i Bergen, en hittil ukjent side som fotballspiller med
over 100 kamper og fem scoringer for sjettedivisjonsklubben Skansemyren.
Mottoet «Fotball med glimt i øyet» på klubbtrøya
gir en pekepinn om at spillet på gras og grus er preget av andre
ideer og strategier enn de som hersker i både Brann-land mellom
de sju fjell og i den mer flatlendte Kanari-regionen.
Foredrag: Kurt Johannessen og et par av hans medspillere kan oppleves
via video, hvor en performance i foredragsform trolig går bedre
hjem hos publikum i Bergen Kunstmuseum enn den ville gjort i et konvensjonelt
fotballforum. Det kan man forvisse seg om når ideene utdypes i Johannessens
«artist book» med den absolutt dekkende tittelen «Fotball
med meir». Fotografiene av forfatteren i ferd med å trene
på «kneskudd» - med dekorativt anbrakte - «kneplaster»,
lar oss ane en linje tilbake til Berlindadaismens motto om «Hver
mann sin fotball» på 20-tallet. Det samme gjelder den eksperimentelle
medisinske oppfølgingen fra lagets lege. Ikke minst gjennom et
spesialutviklet «kosttilskudd» basert på de oppmalte
fotballskoene som Gøran Sørloth brukte i praktkampen mot
Italia i 1991. Trolig virker nok blomsterkrukka med gras fra det bergenske
ballvidunderet Roald «Kniksens» Jensens barndomshjem mer ansporende,
når Skansemyren ifølge egen prognose rykker opp i eliteserien
i 2014. Innen den tid har nok Kurt Johannessen gått over i veteranenes
rekke, men praktiserer trolig den «trampolinefotball» han
nå arbeider aktivt for å gjøre til OL-gren.
Duchampsk vri
«Det kan ikke lenger være et spørsmål om plastisk
skjønnhet», skrev Marcel Duchamp som kommentar til sitt første
readymade-objekt - «Flasketørkeren» - i 1914. Dette
underskriver Peter Johansson med å plassere rader av ryggvendte
pyntenisser like tett som juletrepynt på sin rekonstruksjon av Duchamps
ikon. «Gubbslem» kaller Johansson den falliske kitschmonolitten,
en tittel som i svensk debatt har blitt brukt om antifeministiske og mannssjåvinistiske
utsagn. Johanssons duchampske regi retter seg med beisk humor mot gubbeveldets
unisone oppgulp, som skjer innenfor en struktur der menn bare ser og henvender
seg til menn. Og der de i sine uniforme utgaver blir mer og mer inntørket.
Harald Flor
lukk
vindu
|