I snart 20 år har Kurt Johannessen arbeidet med performance og
installasjoner, og hans fantasi synes utømmelig når det
gjelder å produsere nye og slående situasjoner og bilder.
Likevel blir en slått av kontinuiteten og sammen
hengen i alt det han har gjort - helt fra hans første og prøvende
arbeider på tidlig 80-tall til hans aller seneste verk. Dette
gjelder også for hans billedproduksjon og hans «Artist´s
Books».
Hvori ligger så denne kontinuiteten? På innholds-siden -
i den grad man kan skille mellom form og innhold - ligger det i å
skape situasjoner, bilder og hendelser som kan oppleves som eksistensielle
og basale, ofte knyttet til en markering av menneskets tilhørighet
til elementene. Men det gjøres uten at det blir klisjéfylte
utsagn om Mennesket og Livet. Slektskapet til den surrealistisk-dadaistiske
tradisjonen med de absurde «bilder» og situasjoner, de irrasjonelle
sammenstillinger av hendelser og objekter gjør hans arbeider
mangetydig og markerer en vilje til å skape virkeligheter som
unndrar seg å bli satt presist på begrep. Det handler mer
om antydninger og indikasjoner som stiller krav til en meddiktende kreativitet
fra betrakterens side.
På formsiden, eller bedre; på utførelsessiden, ligger
kontinuiteten i aktørens konsentrasjon og nærvær
i situasjonen, dessuten i vissheten om det estetiske potensialet som
ligger i de begrensede, for ikke å si minimalistiske virkemidlene.
De er sentrale for de poetiske og visuelle kvalitetene som karakteriserer
så mange av hans arbeider, og de er viktige for å gi troverdighet
til hans poetiske utsagn. Stillferdig tale girs tørre autoritet
enn store ord.
Et slående trekk ved KJs produksjon har lenge vært hans
vilje til visuelt å strukturere sine verk gjennom former som sirkelen
og kulen, et trekk som viser hvor vanskelig, for ikke å si umulig,
det mange ganger kan være å skille mellom en form- og en
innholdsside. For sirkelen og kulen er sterkt symbolladede former som
kan være sentrale for verkets innholdsside, samtidig som de er
rene og enkle former med en estetisk kvalitet i seg selv. Dessuten er
de velegnede for KJs minimalistiske formspråk.
Som symbolsk form
Å strukturere det visuelle «bildet» gjennom sirkelformen
er å gi et visuelt helhetlig grep til en installasjon eller en
performance. Første gangen dette ble gjort var i 1987, i Performance
O som han gjorde i samarbeid med bassisten Rolf Prestø. Med en
kule tegnet han en sirkel i det sorte gulvet i et rom som var lagt i
mørke. «Tegningen» var en avskraping av malingen
slik at en underliggende, selvlysende sirkel kom til syne. I The Second
Air, fra 1988, lå 12 små og skålformede objekter på
gulvet. De var laget av is, formet som vendte igloer og fylt med svarte
klinkekuler. Idet han begynte sin performance, var skålene i ferd
med å smelte og kulene rant ut og ga lyd. I Ogo (1993) lå
han og dreide kroppen langsomt i sirkelens midte. 18 snegler, plassert
på gulvet, utgjorde sirkelen som gradvis løste seg opp
etter hvert som sneglene begynte å bevege seg.
Den samme langsomme dreining i en sirkel, nå med hodet på
en «pute» av gipsstøv, gjentok han i en performance,
Sjuande ferd, knyttet til installasjonen Utan tittel i 1999, forøvrig
den eneste gangen han har kombinert de to sjangrene. For dem med litt
kjennskap til renessansens kunst, vil de to sistnevnte arbeidene lett
gi assosiasjoner til Leonardo da Vincis og andre kunstneres tegninger
av mannskroppen i en sirkel. De skulle anskueliggjøre at mennesket
(= mannen?) var et lite kosmos (mikrokosmos) i det store kosmos (makrokosmos).
KJ har neppe hatt disse tegningene som bevisste referanser når
han dreide sin egen kropp i en «kosmisk» form. Men det er
likegyldig. Hendelsen og bildet skaper lett disse assosiasjonene, uten
at det betyr at KJs innskrivning av sin egen kropp i en sirkel har en
like klar og entydig mening som mennesket i sirkelen hadde det for renessansens
kunstnere. Dertil er da også forskjellene for store, ikke minst
gjennom de litt «absurde» elementene som sneglene i Ogo
- som jo også oppløste sirkelen - og puten av gipsstøv
i Sjuande ferd. Et karakteristisk trekk ved alle KJs arbeider er ellers
den tilsiktede mangetydigheten som aldri låser fast betydningen,
men alltid holder den åpen for betrakterens videre bearbeidelse.
De meningsløse titlene han stort sett setter på sine arbeider
er et ledd i denne strategien.
Likevel er det slik at vi noen ganger styres mot en åpenbart symbolsk
forståelse av sirkel- og kuleformen, som i Performance O, Second
Air, Ogo og Sjuande ferd. Selvsagt er det også snakk om et minimalistisk
formspråk med en estetisk egenverdi, men vår oppmerksomhet
ledes her like selvfølgelig mot sirkelens innholdsside. På
et eller annet nivå handler det om menneskets forhold til en større
helhet, for å si det i en litt rund og vag formulering. Som det
også gjør det, og med visuell styrke, i Det å teikne
ein usynleg sirkel med hovudet like over ein isbre (1998). I ensomhet
på Jostedalsbreen (om en ser bort fra fotograf og medhjelpere,)
henger han etter bena i et spesialkonstruert stativ med en motor som
driver ham sakte rundt i en sirkel med hodet tett ned mot isen. Det
er et stramt «bilde» i all sin renhet; det enkle skjelettet
av stål og stålstativ i en form som kan minne om kuppelens,
og med kroppens vertikal ned mot isbreens hvite flate av sne. Et suggestivt,
visuelt bilde tegnet med et minimum av virkemidler og med stor symbolsk
kraft.
Den samme handling gjentar han i nattens mørke i en skog i Kvarnfors
i Sverige; Det å teikne ein usynleg sirkel med hovudet i en skog
om natta - og i et sort ørkenliknende landskap nær Hekla
på Island; Det å teikne ein usynleg sirkel med hovudet like
over ein svart ørken - begge fra 1999. For dem alle er kontekstene
viktige for å gi den symbolske dimensjon - en 8000 år gammel
isbre, skogsnatten og et islandsk, ørkenliknende landskap formet
av vulkanen Hekla.
Som strukturerende form
Andre ganger oppfatter vi lettere sirkelen som primært en estetisk
og strukturerende form, men kanskje også med en åpning for
en «dypere» forståelse, som i Neen og Dweeh, to performancer
han lagde sammen med Jørgen Knudsen. I Neen (1996) åpner
de med å koke honning og vann på en rund messingplate med
kant plassert på en rund kokeplate før KJ begynner å
gå baklengs i sirkler og åttetall. Han går i mindre
og mindre sirkler for til slutt å gå rundt i ett punkt.
(Mens dette skjer, stikker han fingeren i munnen, en blåfarge
kommer ut, og han lager lyder ved å blåse.) Jørgen
K. slår på sirkelformede cymbaler med datamanipulerte lyder
basert på lyder fra bruk av pil og bue. Dette fungerte som en
rituell ouverture til avslutningen, der en bueskytter kommer inn, åpner
sin koffert, setter buen sammen, spenner den og skyter mot åtte
små, sirkulære blinker plassert i en sirkelform på
veggen. (KJ har lagt seg på gulvet og spenner kroppen i bue hver
gang buen spennes.)
I Dweeh (1999) spiller en båndspiller en båndloop som løper
i en sirkel i rommet med en diameter på fire meter. Lydene som
spilles er bearbeide dyrelyder og knytter forbindelsen til KJ, som står
på en sirkelformet plate dreiet rundt av en motor med en fart
på en halv runde pr. minutt. Fra hode til tak går det så
en søyle av plastdyr, festet til en motor som dreier den andre
veien, nå med en hastighet på ca. to runder pr. minutt.
Den vertikale søylen (Kurt og plastdyrene) og den store og den
lille sirkelen er de komponenter som konstituerer forestillingen som
«bilde». Gjennom bevegelsen ble også «søylen»
trukket inn i sirkelkonteksten.
Sirkelbesettelse
I installasjonen Utan tittel (1999) kjører han sirkelen og kulen
nærmest ut i det absurde. 40 tallerker i hvitt porselen, 700 gipskuler
og 7000 tegninger av sirkler - noen forseggjorte, andre hurtig rablet
ned - var lagt ut over gulvet i Galleri s.e i Bergen. De var organisert
rundt et skrivebord for tilsammen å synliggjøre et arbeidsrom
for en som er besatt av sirkler. Besettelsen destruerer sirkelen og
kulen som kosmiske symboler. Her utgjør de bestanddeler av en
situasjon som nærmer seg kaos. Slik er det i hvert fall mulig
å oppleve verket. Det var i denne installasjonen han lå
på gulvet med hodet i en sirkelformet «pute» av gipsstøv
og dreiet kroppen mens hodet, plassert midt i sirkelen og farget hvitt
av gipsstøvet, hele tiden lå på puten.
Som et «biprodukt» av installasjonen laget KJ også
en liten Artistis´ book, 373 Sirklar - med små sirkler,
noen ganger så små at de knapt var synlige.
All (2000)
Etter den tilnærmede destruksjon av kulen og sirkelen som kosmiske
symboler i installasjonen, kommer de i det nye årtusen tilbake
med en symbolsk kraft og entydighet de aldri tidligere hadde hatt i
hans arbeider. Det skjedde i den fascinerende installasjonen All. Men
denne kommer vi tilbake til i behandlingen av tidsdimensjonen i KJs
kunst.
Søvn (1997)
Ikke i noen av KJs arbeider har kuleformen vært så gjennomtrengende
som i installasjonen Søvn. Og ikke i noen av hans arbeider har
denne formen vært så fjern fra enhver metafysisk ladning.
Men hans opptatthet av kulen har utvilsomt vært en betingelse
for å se et poetisk potensiale i noe så trivielt som fotballer.
For på gulvet i Galleri Otto Plonk lå 14 svakt hvitmalte
baller - fotballer og plastballer - slappe og sammensunkne i formen
fordi noe av luften var gått ut. Fra hver ball kom det sovelyder
fra barn, fra små høyttalere montert inni hver enkelt ball.
I installasjonen «erstatter» ballene barna uten å
være rene metaforer for barn. I et dikt kunne de vært det.
Ballen som luften har gått ut av har et analogt assosiasjonsfelt
med barnet som er falt i søvn og ikke lenger er i aktivitet og
lek. Dette analoge assosiasjonsfeltet er også aktivt i KJs installasjon,
men uten at ballene dermed blir «rene» metaforer. At de
ikke blir det, sier noe om installasjonen som sjanger. (Om performance
også, for den saks skyld.) Baller beskrevet i ord eller avbildet
på et lerret, har andre «værensformer» enn ballene
i KJs installasjon. De sistnevnte er der som konkrete objekter med sine
klare identiteter som ting og som baller med lite luft. Om man bruker
den sammensunkne ballen som metafor for det sovende barnet i et dikt,
er det likevel barnet som sover i det bildet vi som lesere danner oss
i vårt indre. I Søvn er er det ballene som sover. Det bringer
inn en lun humor til et felt - sovende barn - som rører de fleste
av oss, et felt der klisjéene kunne ha ligget rett rundt hjørnet.
Nå gjør den visuelle enkelheten og den lekende fantasien
i koblingen av sovende barn og utblåste baller hele installasjonen
til et stykke genuin poesi.
Det er også et analogt assosiasjonsfelt mellom sovende barn og
installasjonen som helhet. Vi trekker på smilebåndet i vårt
møte med Søvn, ikke bare fordi det er et uventet møte
med ynkelige, utblåste baller i et kunstgalleri, men også
fordi de ikke evner å erobre galleriets rom. De er for få
- det blir lakuner av rom mellom dem - og de når heller ikke opp
i høyden. Vi er vant til å møte kunstverket i øyenhøyde,
i hvert fall deler av verket. Her må vi se ned. Vi blir store,
de blir små. Hadde ballene befunnet seg på sokler, ville
vi ikke blitt oss denne forskjellen i størrelse så bevisst.
De altfor små og litt ynkelige ballene i galleriets rom, nå
som en installert helhet, har derfor også et analogt assosiasjonsfelt
med små og litt skjøre barn, sovende i sine senger.
Vulkanar (1997)
Installasjonen Vulkanar fulgte umiddelbart etter Søvn. Fem kjegleformede
«vulkaner» i messing, ca 50 cm høye og med en diameter
på ca 90 cm, hadde erstattet ballene på gulvet i Galleri
Otto Plonk. I toppen var de avskåret for å skape kraterform
og for å gi åpning for den sydende «lavaen»
en blanding av honning og vann som kokte og rant nedover og ut på
gulvet. (En innvendig dyppkoker kokte vannet og honningen.)
Installasjonen fikk noe av sin mening som motsetning til Søvn;
aktive vulkaner i kontrast til sovende og utblåste baller. Men
også her med et lett humoristisk tilsnitt, nå i kontrasten
mellom de «farlige» vulkaner som sydet og kokte, og deres
beskjedne størrelse, plassert på gulvet og underlagt vårt
blikk fra «oven», slik ballene var det i Søvn.
Installasjon og performance er sanselige sjangre, sanselige ved å
eksponere konkrete objekter, inklusive menneskekroppen. KJ spiller videre
på sanseligheten ved ikke bare å vektlegge det visuelle,
men også det auditive og olfaktoriske, det som har med luktesansen
å gjøre. I Neen, der han og Jørgen Knudsen koker
vann og honning som en introduksjon til performancen, spiller de på
alle tre sansene, som KJ også gjør det i Vulkanar, men
nå med lukten som en langt mer sentral faktor. Intensiteten i
den litt søtlige lukten var en viktig komponent i installasjonen.
Bruken av lyd kommer jeg tilbake til.
Kviskring
Høsten 1998 fant det sted en underlig begivenhet i Bergens Kunstforening.
I en av salene hadde KJ engasjert ca.300 elever fra 10 ulike barne-
og ungdomsskoler fra Bergen, Sotra og Osterøy som deltakere i
en performance som strakk seg over tre timer pr. dag i en uke. De skulle
veksle om å ligge under hver sin store papirtrakt og hviske om
noe de syntes var betydningsfullt, eller noe de spesielt hadde på
hjertet.
Traktens form kan gi mange assosiasjoner, alt fra en blomsterklokke
til en gammel grammofontut. Kanskje ville sistnevnte assosiasjon - også
et instrument for lyd - være den de fleste ville få. For
assosiasjoner til musikk er en fruktbar assosiasjon. Det åpner
for å oppleve barnas hvisken, ikke bare som ord, men som lyd,
som et stykke moderne musikk der hviskende stemmer erstatter de tradisjonelle
toner. Også i Søvn kan barnas sovelyder oppleves som et
kor av lyd.
KJ bruker ofte lyd bevisst i sine arbeider. I Dweeh, sammen med Jørgen
Knudsen, er det de underlige, datamanipulerte dyrelyder som vekker vår
oppmerksomhet. I Neen regisseres en forventningens stillhet mens bueskytteren
spenner sin bue, en forutsetning for vår opplevelse av styrken
i smellet når pilen med voldsom fart treffer blinken på
veggen. I Søvn og Kviskring er det kontrasten til vanlig menneskelig
kommunikasjon - når det gjelder lydformer så vel som lydnivå
- som skjerper vår oppmerksomhet for lyd. Når vi hører
normal tale, i dagliglivet eller i en performance, hører vi uten
at vi er oss bevisst at vi hører. Ord og lyd må løsrives
fra sine tradisjonelle kommunikasjonssammenhenger for at vi bevisst
skal erfare dem som lyd.
I tillegg til hvisking som ord og hvisking som lyd, gir også hviskingen
assosiasjoner til det hemmelighetsfulle. Man hvisker om det man ikke
kan snakke høyt om og som man bare deler med sine fortrolige.
Barn har flere slike hemmeligheter enn voksne, kanskje fordi de lever
i et stadium av livet der de er pålagt flere forbud enn hva voksne
er. Valget av hvisking i en «blomstertrakt» blir derfor
også et poetisk utsagn om barn, som de sovende ballene var det
i Søvn.
Stille
De liggende og hviskende barna under de store traktene kunne oppleves
som en selvstendig performance. Men de var også del av en større
helhet. I storsalen vandret 10-15 eldre - mellom 60 og 80 år -
og leste inni seg fra en selvvalgt bok utstyrt med hvit perm. De vandret
rundt et stort basseng med isblokker fra Jostedalsbreen, blokker som
gradvis smeltet i løpet av de seks dagene det hele varte.
Om hele hendelsen sa KJ: «Det er livets ytterpunkter jeg har samlet,
de unge med vitebegjæret og undringen, de gamle med erfaringen,
med lang tid bak seg. Som isblokkene fra Jostedalsbreen.»
(Bergens-avisen 28.10.98)
Teksten som «åpner opp»
«Ideen til prosjektet (Kviskring og Stille) fikk jeg etter å
ha skrevet boken 28 personar i fjor,» sa KJ i et intervju. (Bergensavisen
28.10.98) Det kan være verdt å nevne dette, ikke for å
si noe om en inspirasjonskilde for den originale performancen, men for
å si noe om skrivningens betydning for KJ som billedkunstner.
For KJ er billedkunstner som skaper visuell poesi enten det er gjennom
barnemunner under en blomstertrakt eller en hengende kunstnerkropp over
bre-isen. KJ betoner selv den betydningen skrivningen har for hans arbeider
ved at den «åpner opp». Den friheten ordet gir til
å bevege seg i fortid, nåtid og fremtid, og til å
beskrive de underligste situasjoner og illusjoner, gir fantasi til å
åpne opp for uanede muligheter for billedkunstneren KJ.
Tid som tid spiller en sentral
rolle i KJs kunst, slik den også gjør det i Kviskring og
Stille. Her er ikke bare ungdom og alderdom satt opp mot hverandre -
ungdom og vitebegjær mot alder og erfaring. Den smeltende breisen
forteller om prosess og endring og setter en kontekst for opplevelsen
av de to alderstrinn som ledd i et livets kretsløp. Det handler
om syklisk tid. Men den 8000 år gamle breisen, brakt til kunstforeningen
for å bli til vann, bærer i seg også to andre tidsdimensjoner
som effektivt og dramatisk kontrasteres; varighetens og forgjengelighetens
tid.
Lav hvisken gjør oss lyden bevisst, sakte bevegelse retter oppmerksomheten
mot bevegelsen som bevegelse, men ikke med sin egen estetikk slik vi
kunne oppleve det i installasjonen Dans fra 1996. Her hang gjenstander
i en form som kunne minne om kirkeklokker over to lave langbord dekket
med hvite damaskduker. Magneter var plassert under bordet og inni hvert
objekt, og de styrte klokkene i underlige og tilsynelatende tilfeldige
bevegelser.
Men bevegelsene i Dans er ikke typisk for KJ's arbeider. Han bruker
heller bevegelsen for å synliggjøre tiden, løfte
den ut som en kvalitet ved en performance eller en installasjon. Derfor
dveler han ofte ved de langsomme bevegelser. I Ogo (1993) var det atten
snegler som brøt ut av den sirkelformasjonen de utgjorde ved
verkets begynnelse. I denne lå KJ og dreiet langsomt kroppen i
sirkelens midte.
I performancen Dweeh (1997) synliggjøres også tid gjennom
de sakte bevegelser knyttet til den langsomme dreining av KJ med søylen
av plastdyr som var plassert på hans hode. Ennå langsommere
var dreiningen av kroppen i Sjuande ferd fra 1999. To timer tok det
å bevege den 360 grader i sirkelen. Stort klarere kunne han ikke
tydeliggjøre og synliggjøre den langsomme tid. I en tid
der vi ikke lenger har tid til tid.
Også Det å teikne ein usynleg sirkel med hovudet like over
ein isbre handler om tid: om symbolsk å innskrive sirkelen - et
tegn for det som hviler i seg selv og har evigheten som sin eiendom
- i bre-isens 8000 år gamle hvite flate.
All (2000)
KJ var naturlig nok blant de kunstnere som ble engasjert til å
delta i Bergen Kunstmuseums utstilling «Time, Suspend Your Flight»
som fant sted fra april til mai 2000. Hans bidrag var en tredelt installasjon,
fordelt på tre steder. I Naturhistorisk Museum konstruerte han
en sylindrisk formet ytre vegg rundt et indre, sirkulært rom med
en søyle i midten. Rommet lå i mørke, og eneste
lyskilde var bokstaver og tall i en tekst som gikk i et spiralløp
rundt søylen:
«Like etter «the Big Bang» kom Planck-tida. Smellet
var for omlag 15.000.000.000 år sidan, og Planck-tida var det
fyrste0,00000000000000000000000000000000000000
000001 sekundet etter smellet. Heile universet var då innafor
eit område som hadde ein diameter på mindre enn 0,1 mm.»
Vel ute av rommet, i undring over dimensjonene i søylens tekst,
ledes vi opp en etasje og til et rom der vi møter en kule i bronse
med en diameter på 50 centimeter. Kulen er som et speil som speiler
«hele verden», en verden som er det foreløpige stadiet
i den prosess som ble startet med «The Big Bang».
Installasjonen avsluttes så i Bergen Kunstmuseum med en innbundet
bok med sølvfarget sirkelplate utenpå. Alle sidene er svarte
og uten tekst, unntatt en. På svart bakgrunn møter vi følgende
tekst i hvite bokstaver:
«Like etter «the Big Bang» kom Planck-tida. Smellet
var for omlag 15.000.000.000 år sidan, og Plancktida var det fyste
0,00000000000000000000000000000000000000000
001 sekundet etter smellet. Heile universet var då innafor eit
område som hadde ein diameter på mindre enn 0,1 mm. Alt
var der. På same viset som frøet har «tanken»
i seg om korleis det skal bli til ein blom, kan ein seie at ideen om
oss alle og alt som har vore, er og kjem til å verte, var der,
innafor det vesle volumet. Ein liten del av denne massen ville ende
opp som deg og meg 15.000.000.000 år seinare. Visste denne massen
det? Visste den om deg og meg? Visste den at eg skulle skrive dette?
Visste den at du skulle lese det no?»
Etter innledningsvis å ha gjentatt den første teksten,
styres vi gradvis over i en filosofisk refleksjon, for så brått
å bli kastet inn i en erfaring av øyeblikkets her og nå.
I noen korte glimt beveger vi oss fra en opplevelse av en uendelighetens
tidsdimensjon, ufattbar for tanke og fantasi, til øyeblikkets
tid.
All skiller seg fra det han tidligere har gjort ved at den ikke har
den mangetydigheten som ellers karakteriserer hans arbeider. I større
grad enn vanlig styrer installasjonen vår opplevelse og vår
fantasi. Men den låser den ikke fast. Installasjonen er tvert
imot en regissert iscenesettelse som åpner den, mer enn en isolert
tekst kan gjøre, for de svimlende dimensjoner som kan gjemmes
i et 0,1 millimeters punkt, og den åpner opp for en refleksjon
over øyeblikkets kobling til universets tid.
Flere kritikere har nevnt
bruken av såkalte basale materialer som et typisk trekk ved KJ’s
arbeider, selv om vi også finner plast - som spann, spade og dyr
i Performance 190885 (1985) og som plastdyr i Dweeh (1999) - men da
ikke med et assosiasjonsfelt som går mot det trivielle og moderne,
men mot barn og det lekende.
Elementene
I mange av hans tidlige forsøk som performancekunstner var det
jord som var hans materiale. I Jordkrig, Jordelskov, Sakraljord og Kropp-Jordtrekant
(1983-84), gravde han seg ned i den, helte den over seg, la seg på
den og tok den i munnen og lagde «jordlyder». Senere er
det blitt sand og stein. I 1994, i Hovud med lukka auge, fylte han en
senmiddelaldersk kjeller i Bergen med hvit sand som han gravde seg ned
i. Bare hodet var synlig, og med lukkede øyne lå han urørlig
tre timer i tre dager bare med selskap av 22 sorte gullfisker svømmende
i hvert sitt glass og plassert oppå sanden. Samme år, i
Hovud med åpne auge, satt han i strandkanten ved Lista fyr, gravd
ned blant steiner og skuet ut over havet gjennom et plastrør
festet rundt hodet og fylt med svømmende flyndrefisk og vann,
for bare å ha nevnt noen av hans tidligere arbeider som handler
om menneskets/menneskekroppens forhold til elementene, om vi kan betrakte
sand og stein som elementer. Flere kunne vært nevnt, noen som
også inkluderer luft, ild og vann der «elementkvaliteten»
ved disse åpenbart var viktig.
I Fyrste tale fra 1996 handler det også om kropp og stein. Men
nå graver han seg ikke ned i, men står og går på
dem, fra den ene til den andre blant steinene som var lagt ut på
gulvet. (I noen visninger varer dette i 15 minutter, i andre i nærmere
to timer, men da samtidig med andre performancer i samme rom.) Tilslutt
går han ut på gulvet og begynner å slå seg mot
kroppen i økende tempo, og svart sand kommer ut av kroppen. Det
er siste handling før han forlater rommet.
Sand er knust stein, og slik antydes en sammenheng mellom kroppen og
steinen, noe som selvsagt ikke stenger for å søke helt
andre veier om man vil finne mening(er) i verket ut over den umiddelbare
opplevelse.
Kanskje kunne en psykoanalytisk tilnærming til KJ og hans forhold
til elementene gi noen interessante perspektiver, selv om den nok ville
støte på problemer med å ivareta tvetydighetene og
meningsmangfoldet i hans performancer. Men at disse arbeidene sier noe
om menneskets tilhørighet, eller ønske om tilhørighet,
til noen fundamentale virkeligheter og verdener utenfor seg selv, er
neppe noen kontroversiell påstand, uten at det dermed er sagt
at det ikke også er andre betydningsnivåer i disse verkene.
At denne tilhørighet - eller søken etter tilhørighet
- retter seg mot naturen, er også en mulig forståelse av
de arbeidene som handler om kroppen og elementene. I så fall knyttes
de til en sterk og ennå levende tradisjon fra 1800-tallets romantikk.
I et tidligere nevnt arbeid om KJ har jeg påpekt en mulig sammenheng
mellom Hovud med åpne auge og den store tyske landskapsmaleren
Caspar David Friedrichs bilder med ryggvendte figurer av mennesker på
stranden som ser mot havet, bilder på lengsler etter evigheten.
I Hovud med åpne auge sitter KJ gravd ned i strandens steiner
og ser mot havet gjennom et plastrør med en svømmende
flyndrefisk. Han «ser» med fiskens blikk mot havet, men
plastrøret gjør det til et fordreiet blikk, og de er begge
stengt inne, fisken i plastrøret, KJ blant steinene. Her er lengsel
og stengsel i samme «bilde».
En søken etter naturtilhørighet, eller til en verden og
virkelighet symbolisert gjennom naturen, kommer klarest til uttrykk
i performancene Fyrste tale og Det å teikne ein usynleg sirkel
med hovudet like over ein isbre fra 1998. I Fyrste tale er det føttene
- nakne som alltid hos KJ - som er i kontakt med elementet, i Det å
teikne... er det hodet, og nå uten direkte fysisk kontakt med
sitt element. Hodet - intellektet, eller hva vi nå velger å
kalle det - har en annen samhørighet med bre-isens historiske
landskap enn føttene har med steinen. Den sirkelen som tegnes
er da heller ikke reelt risset inn i isens hvite flate. Den tegnes i
hans fantasi som et mentalt bilde.
Hele denne performancen som «bilde» har åpenbart slektskap
med det bildet som tegnes når han legger sin egen kropp i sirkelen
og dreier den rundt med hodet i sirkelens sentrum. Det er å skrive
seg inn i en sluttet og helhetlig form med et betydelig symbolsk potensiale.
Kanskje handler også denne handlingen om tilhørighet, i
en eller annen forstand. Men hva med sneglene som forlater og løser
opp sirkelen i Ogo? Destruerer de den enhet vi inviteres til å
oppleve i det innledende bildet med sirkelen intakt? Og hvorfor snegler?
Og hva uttrykkes med kroppens lett sammenkrøkete form i sirkelen,
og med fargepulveret og gipsstøvet i håret (i henholdsvis
Ogo og i Sjuande Ferd)? Spørsmålene stilles for å
indikere kompleksiteten i hans arbeider, og for å peke på
de farer som ligger der om man søker å presse altfor enhetlige
tolkninger på hans verk.
Betydelig rom må man også gi for det lekne i mange av hans
arbeider, som f.eks. i Zeth 2 fra 1997, en videreføring av Zeth
fra 1993. Da sto han i Bergens Kunstforening med et lite tårn
av brioringer på hodet og med en maurtue foran seg. I Zeth 2 står
han midt i skogen, som et tre blant trærne, med føttene
gravd 15 cm ned i jorden og med et 7,7 meter høyt tårn
av brioringer i ulik tykkelse på hodet. («Seansen»
fant sted i Umedalen i Sverige i forbindelse med åpningen av en
sommerutstilling.) Jordgravd som et tre blant trærne er det mulig
å plassere arbeidet (performance, installasjon, land art?) i kategorien
«tilhørighet», men i visshet om at det er en presset
plassering.
Gullfisk, sommerfugl, maur og snegler
I både Hovud med åpne auge og i Hovud med lukka auge - arbeider
der han graver seg ned i stein og sand - er fisker integrert i verket.
De kommer også igjen i senere performancer. I Blu 6 (1995) talte
han med syv sorte gullfisker i et plastkar, både når han
sirklet rundt karet og talte med underlige lyder, og når han med
jevne mellomrom stakk hodet ned i karet. I Performance med fisk (1998)
ligger han på rygg, urørlig, med lukkede øyne og
med en pæreformet glassboble stikkende ut av munnen. Boblen er
fylt med vann, og i vannet svømmer fisker i de 20 minutter performancen
varer. Glasset er en utstikkende del av hans kropp, og kroppsforbindelsen
styrkes ytterligere ved at hans eget åndedrett synliggjøres
som luftbobler i glasskolben. Formen på glasskolben kan gi assosiasjon
til en snakkeboble, og siden de lukkede øyne forteller om søvn,
kan det være en drøm vi ser.
Assosiasjonene kan også gå til en ballong som blåses
opp, ikke bare gjennom formen, men også gjennom luftboblene i
kolben. Både gjennom disse og gjennom forlengelsen av glasset
inn i munnen antydes en kroppslig forbindelse mellom fiskene og KJs
kropp.
Ulike assosiasjoner gir opphav til ulike tolkninger. Ulike kontekster
som verket plasseres innenfor vil også spille inn i vår
forståelse av performancen. En mulig kontekst er hans egne arbeider.
Han har tidligere «snakket» med fisker, og i Fyrste samtale
(1995) førte han ubegripelige samtaler med en død sommerfugl.
I Performance med fisk kommer fiskene ut av hans egen kropp. Vi har
tidligere sett hvordan mange av hans arbeider kan sees som forsøk
på å etablere tilhørighet(er) til noen fundamentale
virkeligheter ut over ham selv. Er det ikke rimelig også å
trekke fisker, sommerfugler, snegler og maur innenfor denne horisonten?
Tilhørigheten søker seg m.a.o. videre, ut over natur og
elementer, for også å inkludere alt levende.
Når dette er sagt, føler jeg behov for noen reservasjoner.
Det blir for bombastisk i forhold til all undring, motsigelser og tvetydigheter
i hans arbeider. Likevel opplever jeg at «tilhørighet»
berører noe grunnleggende som ligger i bunnen av så mange
av hans arbeider, og på toppen av hierarkiet i de mange nivåer
av mening i hans verk.
Tematisering av betrakterens rolle har vært et sentralt trekk
ved den europeiske kunsten fra midten av 1700-tallet og fremover, ifølge
Michael Fried, en fremtredende kunsthistoriker og modernismeteoretiker.
I den første fase av denne historien er den franske forfatteren
og filosofen Denise Diderot det sentrale navn. Han førte en kamp
mot det teatralske og deklamatoriske i samtidens teater og malerkunst.
Botemidlet var aktører på scenen og i maleriet som var
totalt absorbert i stykkets eller bildets hovedhandling. De skulle agere
som om det ikke fantes noen betrakter til sine handlinger, en forutsetning
for at kunstverket kunne gripe fatt i betrakteren og også absorbere
henne/ham i kunstverkets verden. (Diderot ønsket skuespillere
som spilte som om det var en vegg mellom scene og publikum.) De absorberte
aktører absorberte betrakteren. Den deklamatoriske kunsten gjorde
ham/henne til en utenforstående tilskuer.
Absorpsjon betyr for Fried at bildet lukkes om sin egen virkelighet
og får en ontologisk bestemmelse, en «værensform»,
som peker fram mot den modernistiske kunsten med det abstrakte maleriet
som sitt fremste symbol - bildet som lukker seg i sin egen kunstvirkelighet.
For Fried er den absorptive billedlukning det sentrale tema for den
«store» kunsten - den som leder fram mot det moderne maleriet
- fra midten av 1700-tallet og fram til 1860-årene. Da likvideres
den gjennom Manet som det sentrale tema, men tematiseringen av betrakterens
rolle fortsetter å være et interessant trekk ved store deler
av den moderne kunsten. Selv fører Fried kampen mot det han definerer
som teatralsk kunst i 1960-årene (dvs. kunst som ikke absorberer
en betrakter). Det er fortrinnsvis den minimalistiske skulpturen, en
«steds-spesifikk» kunst som gjør seg avhengig av
sine omgivelser og en betrakters blikk og refleksjon for å gis
autoritet som kunst. Alene har ikke det minimalistiske verk den nødvendige
styrke for å holde fast - absorbere - en betrakter.
Frieds perspektiv er et mulig perspektiv på KJs kunst. Det er
mulig å snakke om en absorptiv diskurs fra Diderot og fram mot
vår egen tid, en diskurs som har søkt absorpsjon som virkemiddel
i kampen mot det inautentiske i kunsten. For Diderot i 1760-årene
betydde det en kamp mot det utvendige og deklamatoriske, for Fried 200
år senere var det kampen mot en billedkunst som ikke hadde den
nødvendige autoritet for å kunne trekke betrakteren inn
i en opplevelse av eksistensiell karakter.
Hvor hører KJ inn i dette bildet? Selv snakker han om konsentrasjon
og nærvær i situasjonen som viktige fundamenter i hans performancer.
Det vil si at han må være absorbert i sin egen verden og
handle som om det ikke fantes et publikum til hans «forestilling»,
hvilket igjen er en viktig forutsetning for å forstå det
grepet han kan få på sitt publikum. Å dra på
Jostedalsbreen og «teikne ein sirkel med hovudet like over ein
isbre» er å produsere et verk eller en hendelse i det totale
fravær av et publikum. (Jeg regner ikke fotograf og medhjelpere
som «publikum».)
Konsentrasjon/absorpsjon kjennetegner ikke bare de performancene der
KJ er den sentrale aktør. Det karakteriserer også de performancene
der han engasjerer andre aktører enn seg selv, som i Neen og
i Tredje tale (1998). I førstnevnte hadde han valgt bueskytteren
som spente buen mot de åtte blinkene. I sistnevnte var to med
sort jujitsubelte i kamp en sentral del av performancen. Et karakteristisk
trekk ved både bueskytteren og jujitsu-utøverne var konsentrasjonen
og selvdisiplinen i handlingsøyeblikket. ......................