I
guess you had to be there
På engelsk har man en setning som godt kan brukes i denne sammenhengen:
”I guess you had to be there”. Dette blir gjerne sagt når
noen, og ofte jeg når min fortellerglede tar overhånd, forsøksvis
gjenforteller en hendelse, men som ved fortellingens slutt innser dens
utilstrekkelighet. Språkets utilstrekkelighet blir synliggjort
for meg, og jeg begynner denne teksten med dette innspillet for allerede
i utgangspunktet nesten å resignere. Grunnen til at jeg fortsette
å skrive en mindre vellykket gjenfortelling, er fordi jeg vil
åpne opp for en diskusjon om hva som egentlig skjedde på
denne internasjonale performancefestivalen. ”I guess you had to
be there” kan også brukes for å vise usynlige sammenhenger
mellom mennesker. Når to mennesker har opplevd det samme er en
slik setning overflødig, de har begge vært tilstede. Og
selv om opplevelsene er to helt forskjellige så er disse to menneskene
deltakere i situasjonen; uten den ene ville den andre ha oppfattet situasjonen
annerledes.
Ved å oppholde seg på et sted, å agere i et landskap
og ved å delta som publikum på en performancefestival på
et sted som Lygra skjer noe som kan beskrives med Fernando Ortizs begrep
’transculturation’. Transculturation ble lansert som begrep
allerede i 1947, og kan i økende grad beskrive vår egen
samtid, men også kunsten. Det er en optimistisk beskrivelse av
resultatet av globale fenomener. Kulturer som er i kontakt vil på
en eller annen måte alltid være i konflikt med hverandre
på grunn av deres ulikheter. Allikevel er det uunngåelig
at kulturer kommer nærmere og nærmere som et resultat av
økt kommunikasjon og bevegelse, og dette skaper nye former for
kontaktflater. Disse kontaktflatene vil altså skape konflikt,
men Ortiz mente at mennesket alltid vil bidra til en løsning
på slike konflikter på sikt. I kunsten vil jeg si at disse
kontaktflatene bare kan ansees som produktive. De resulterer sjelden
i krig eller annen fysisk konflikt, som kan være tilfellet ellers
i samfunnet. Konflikten i kunsten kan i verste fall bety at representanter
for ett syn ignorerer andres syn, i beste fall, noe som oftest er tilfellet,
skaper konflikten nye former for kunst, et nytt publikum, nye former
for diskusjoner og enda en utvidelse av kunstfeltet.
På denne måten har en performancefestival som ”Mellom
himmel og hav”, som også er et resultat av økt kommunikasjon
og bevegelse, flere funksjoner. Det skapes kontaktflater mellom kunstner
og landskap, samtid og historie, sentrum og periferi, og sist men ikke
minst mellom verk og publikum. I disse kontaktflatene vil det da også
ligge en del konflikter. Noen er løst tidligere andre steder,
mens noen ble for meg løst på Lygra.
Mennesker setter spor etter seg. Ved å oppholde seg i et landskap,
vil landskapet fortone seg annerledes for den neste som ankommer. Spørsmålet
som oppstår er hvilken grunn kunstnerne i denne festivalen tråkket
på. Lygra er en av de få gjenværende lyngheiene i
Europa. Et kulturlandskap som har strekt seg langs hele den europeiske
vestkysten så langt ned som Portugal, men som nå er tilgrodd
av skog de fleste steder. Dette er altså en av de siste lyngheiene
i Europa. I dag har bruken av landskapet som funksjon å bevare
dette kulturlandskapet ikke å brødfø de som bor
der. Måten kunstnerne har nærmet seg dette historiske faktum
er nesten ikke tilstede i verkene, men så er man heller ikke programforpliktet
som kunstner til å ta opp i seg et steds helhetlige historie for
å arbeide i det.
Den som kommer nærmest i å arbeide med et av konfliktområdene
som oppstår i ”Mellom himmel og hav” som et resultat
av at festivalen er på Lygra er tyske Karen Kipphoffs verk. Halvveis
gjennom den første vandringen langs Lygras stier blir vi overrumplet
av kunstneren som har tatt på seg en rolle som urban kvinne berøvet
sine vante omgivelser. Hun bærer på en sort skulderveske
og paraply og er kledd i en sort trechcoat-lignende jakke. Kvinnen slår
løs med paraplyen på et mangefarget langhåret teppe,
som ligger i et bregnekratt, mens hun mellom slagene sier ting som ”There
you are!” og ”I told you not to come here!”. For meg
reflektere denne aksjonen min egen motvilje mot å bevege meg ut
i naturen, men nå er jeg på underlig vis lokket hit av min
egen kunstinteresse. Og siden verket ikke har fått noen tittel
i programmet så tar jeg meg den frihet til å tolke denne
opplevelsen i forhold til meg selv.
Festivalen varte i én dag, den 27. august 2005, som for årstiden
å regne var en regntung og kald dag. Opplevelsen ble heldigvis
ikke avbrutt av regn, det konsentrerte seg i den lange lunsjtimen da
det sto i bakken. Før lunsj var det lagt opp til vandring langs
en sti på to og en halv kilometer. Denne vandringen ble begynt
av en leken performance som ble kalt ”Froggy Goes to Heaven”
av den norsk-dansk-kanadiske gruppen Fire Birds. De har tidligere arbeidet
mest i urbane rom, men tok utfordringen med å lage et verk til
Lygra bokstavelig talt på strak arm. Vi ble møtt av to
mennesker som ved å henge i de bladløse trærne understrekte
vinden som farer over Lygra. Publikum ble så ledet nedover stien
av en hoppende og syngende performancegruppe, og ble avsluttet av at
publikum på rekke og rad defilerte gjennom en menneskeskapt port.
Denne gruppen hører nok hjemme i byrommet først og fremst,
men verket fungerte som en myk inngang til festivalen. Den senket barrieren
publikum kan ha hatt til et i utgangspunktet komplisert kunstnerisk
uttrykk ved at man flere ganger ble lurt til å le og smile litt.
Når man allikevel er lokket ut i det fri er den kroppslige opplevelsen
også blitt en del av festivalen, så når norske Kurt
Johannessen i hans ”Blu 8” trer sakte ut i vannet barbeint
ikledd dress så kjente jeg frysningene rase langs ryggen. Det
må ha vært kaldt selv om plassen det skjedde på kalles
Badeplassen og kalenderen sier august. Etter å ha gått ut
i vannet så langt at vannet sto til over knærne snudde han
seg sakte mot publikum som fornøyd sto igjen på land. Sakte
begynte han å vaske ansiktet i vannet med hendene, og etter hvert
farget vannet av. Eller var det himmelen som speilte seg også
i hans ansikt slik som i vannoverflaten? Det er ikke godt å si,
men magisk var det.
Nærmest planlagt for å la publikum få varmen tilbake
i kroppen etter ”Blu 8” måtte vi gå langt til
Ytre Lygra for på en topp å treffe en delvis inkluderende
performance. Robert Alda, som er polsk men som har bodd i Norge i en
årrekke, viste utvalgte publikummere innholdet i en hvit kasse
laget av legoklosser. Etter å ha blitt vist landskapet og havet
rundt høydedraget vi sto på, fikk publikummeren se det
hemmelige innholdet. Jeg fikk ikke selv se, så for meg er det
like skjult som for deg som leser denne teksten. Noe jeg derimot fikk
se var Boris Nieslonys uannonserte performance inne i et uthus på
vei fra det ene til det andre, som et lite mal apropos til de villsauene
og kuene vi trasket mellom på vår vandring. Langt der inne
hørte vi brekingen til en sau, og siden min omgang med slikt
landskap er ganske begrenset tenkte jeg at dette var da helt naturlig.
En av mine vandrervenner derimot mente at denne sauen var stengt inne
mot sin vilje og åpnet døren. Stor var vår overraskelse
da det var en kunstner som sto for det naturtro ropet, på kne
bøyd over et tent stearinlys. Som en avslutning til denne første
sløyfen gikk vi nesten helt tilbake til vårt utgangspunkt
på Lyngheisenteret for å få med oss finske Irma Optimists
performance. Igjen ble i hvert fall mitt smil lokket fram. Midt i denne
performancen fikk vi en høylytt oppramsing av elektriske apparater
og innretninger, og det hele ble avsluttet av en repeterende vandring
frem og tilbake over en kort strekning mens hun bar på et flagg
med et uendelighetstegn, ∞, på til tonene av en marsj vi
alle har hørt før. Flagget ble plantet resolutt i marken
ved marsjens slutt, men spør meg ikke om hvilken marsj det var.
”I guess you had to be there”.
Som en del av festivalen var det lagt inn en lengre lunsjpause med servering
av lokal villsausuppe. Dette skapte en kontaktflate mellom publikummere
veldig lik den man opplever på reise, å være i et
rom fullt av fremmede man må forholde seg til. Også kunstnerne
som deltok på festivalen er kjent med denne sosiale formen, og
det er på bakgrunn av slike situasjoner de er invitert inn av
arrangørene. Kunstnere, og kanskje spesielt performancekunstnere,
forholder seg alltid til nye steder og blir reisende i sitt yrke. De
tre lokale kunstnerne som arrangerte ”Mellom himmel og hav”
reflekterer en slik virkelighet ved at de inviterte inn de andre kunstnerne
på bakgrunn av tidligere samarbeid og møter.
Nærmest som en speiling av denne kunstverdenen og vår lunsjopplevelse,
der det var kamp om å få servert suppe i tide, fikk vi etter
lunsj oppleve verket ”Kollega - konkurrent” av norske Ingunn
Wright og Rita Marhaug. På samme måte som vi vet det var
kaldt i vannet for Johannessen, må dette ha gjort vondt. Fra bak
et høydedrag rett på utsiden av Lyngheiseteret hører
vi kunstnerne rope på hverandre. Etter hvert kommer de til syne
på åskammen. Det er med tydelig glede de omfavner hverandre,
og omfavnelsen går over i å bli en pinlig lang klem som
igjen utvikler seg til en brytekamp. Brytekampen blir heftigere og heftigere
og kunstnerne faller overende, og i en brytende, rullende, slåssende
bevegelse kommer de mot oss ned bakken. De ender i en vanndam, men lar
seg ikke avspore og fortsetter. Når de løser seg opp begir
de seg opp bakken igjen. Igjen hører vi deres lengtende rop på
hverandre bak åskammen, som blir avbrutt av noe vi bare kan anta
å være enda en kamp.
Slik som Wright og Marhaug lar oss tro at de gjentar sin aksjon, gjentar
publikum sin tur innover Lygra på nytt. Tilbake på Badeplassen
møter vi den polske Artur Tajber. Det elementet som står
sterkest i mitt minne er hans avslutning som går under jorden,
bokstavelig talt. Siden vi fysisk beveger oss fra verk til verk vil
man automatisk sammenligne det sist sette med det neste. Etter Tajber
er det fint lite å se. Derimot er opplevelsen av neste verk monumental
i sin enkelhet. Når vi beveger oss gjennom lyngheiene hører
vi noen som roper, som resiterer en tekst man tror man drar kjensel
på, men den er ugjennomtrengelig framført på tysk.
Det er den tyske kunstneren Boris Nieslonys verk ”Fiu, Fiu”
vi hører. Hoder snur seg i alle retninger for å finne ut
hvor lyden kommer fra og vi ender alle opp med å stå og
se på et stort teppe av lysegrønne bregner som brer seg
ut framfor oss. Der bregnene slutter tar den bakerforliggende barskogen
over det visuelle inntrykket og helt øverst i mitt bilde ser
jeg en truende mørkegrå himmel. Det er noe religiøst
over opplevelsen, samtidig som jeg føler at noen peker på
meg. Det er som om det er den store tunge fingeren som dukker opp i
introen til hver episode av Monty Python’s Flying Circus som peker
på oss alle sammen. Fra å se på dette grønngrå
skuet beveget vi oss bak bregneteppet og inn i barskogen. Der møtte
vi en innadvendt Sandra Johnston, som kom reisende til oss fra Nord
Irland. Hun brettet en rød, tynn regnjakke over hodet, og med
armene gjennom ermene tråkket hun raskt framover mens jakken laget
en skarp blafrende lyd i det hun beveget armene raskt fra hverandre.
Jeg trakk meg bakover, bare avbrutt av spisse grener som gjorde det
vanskelig å flytte seg. Disse grenene påvirket også
Johnston som gikk sakte med lukkede øyne mellom trærne,
hang seg fast og viklet seg løs flere ganger, og avsluttet sin
performance sammenrullet rundt foten av et tre. Fra denne veldig kroppslige
opplevelsen fikk vi en helt annen opplevelse på en steinalderboplass
på Ytre Lygra av britiske Brian Catling. Vi ble presentert for
en rollefigur som for meg bare kan beskrives som en mislykket magiker.
Magikeren prøvde å overtale oss i sine bevegelser om at
hans trekkoppfugl var ekte, og at den aldeles ikke var en defekt konstruksjon
i tre. Den høye trollmannen beveget seg lenge bak en strek markert
i bakken, men plutselig krysset han den og nærmest kom ut av fiksjonen
og inn i vår virkelighet for å enda en gang insistere på
at hans rekvisitter var ekte. Det ble et så klart skille at de
to små guttene som satt nærme dette skillet reiste seg raskt
og rygget tilbake ut i landskapet. Magien var med ett brutt, men helt
til slutt i denne vandringen gjennom både kulturlandskap og kunstneriske
uttrykk fikk vi restituert magien i festivalens siste verk av den finske
Roi Vaara. Midt blant beitende kuer og enda mer lynghei fikk vi se en
skapning på en høyde til venstre for stien vi ferdes på.
Sakte gikk det opp for meg at det jeg så var en mann innpakket
i sorte ballonger, og at disse var ballonger på flukt. En etter
en ble de skåret løs fra mannens plagg og fløy sakte
ut over havet, og befant seg midt i festivalens tittel; mellom himmel
og hav. Som en avslutning på en dags performancefestival var dette
en verdig slutt. Uten friksjon, og med en selvfølgelighet, svevde
de av gårde slik publikum selv var i ferd med å gjøre.
Hver til sitt.
Et annet bilde denne siste perfomancen kan framprovosere er hvordan
kunsten hele tiden svever. Jeg nærmer meg ”Mellom himmel
og hav” ut til Lygra fra et slags kunstsentrum, Bergen sentrum.
Plutselig er det som om verden er kommet hit, og ikke til en institusjon
i sentrum. Her finner vi internasjonalt anerkjente kunstnere samlet
sammen fra et nettverk som sjenerøst blir delt med publikum,
og beviser at kunstens sentrum kan være hvor som helst. For selv
om kunstens verden hele tiden sirkler rundt et skiftende antall geografisk
plasserte urbane strøk, ser vi med denne festivalen at dette
sentrum like gjerne kan være på landet et sted, om enn for
en kort stund. Ikke noe revolusjonerende i seg, men denne festivalen
er med på å representere en løsning på en av
kunstens evig tilbakevendende konflikter, konflikten mellom sentrum
og periferi. I guess you had to be there.
For mer informasjon om Anne Szefer Karlsen: www.szefer.net