KURT
JOHANNESSENS PERFORMANCEKUNST
© Audun Eckhoff
Performancekunsten vokste frem på 1960-tallet i et spenningsfelt
mellom billedkunst og menneskelig selvfremstilling. Amerikaneren Allan
Kaprow, en pioner innenfor tidens nye avantgarde, utforsket rom og handling
i dunkle happenings som knyttet an til Jackson Pollocks mystiske dryppemaleri
og kalte det ”action painting, without the painting”. Yves
Klein, som var kjent for sine for sine ensfarvede, blå malerier,
gjennomførte i et Paris-galleri happenings der nakne kvinner ble
innsmurt i blåmaling og rullet rundt på store lerreter slik
at det oppsto direkte avtrykk av kroppene.
Under sin store blomstringstid utover på 1970-tallet ble performancekunsten
et foretrukkent uttrykk for tidens sterke feministiske, kulturkritiske
og generelt politiske engasjement. Provokative gester, truende og iblant
sterkt selvutleverende aksjoner ble gjennomført både i USA
og Europa.1 Slike sterke uttrykk hadde sine motstykker i mer analytiske
eller minimalistiske tiltak, preget av kritikk eller dekonstruksjon av
den senmodernistiske kunstens patos eller friere, formale utforskninger
av performancekunstens muligheter. Charles Ray hang seg selv opp på
veggen bare med en skråstilt planke som støtte, i allusjon
både til kunst og religion (Plank Piece I & II, 1973).
Mens Bruce Nauman utforsket forholdet mellom kropp og rom i videoer laget
i hans eget atelier der han danset og skrittet langs rette linjer. I et
av sine mest berømte fotos spruter han vann ut av munnen på
en måte som kunne alludere både til spontanistisk maleri og
mannlig seksualitet (Self-Portrait as a Fountain, 1966–67).
Joseph Beuys, den senere etterkrigstids ruvende multikunstner, gjennomførte
aksjoner og happenings preget både av stille tilbaketrekning og
symbolstyrke. I sin første galleriutstilling i Düsseldorf
i 1965, Å forklare kunst til en død hare, lukket
han seg inne i gallerirommet og talte stille om maleriene på veggen
til en død hare han bar på armen, med sitt eget hode innsmurt
med bladgull og honning. Og i sin performance Jeg liker Amerika og
Amerika liker meg i René Blocks galleri i New York i 1974,
oppholdt han seg i galleriet gjennom hele den fem dager lange utstillingsperioden
iført en filtkappe sammen med en prærieulv, symbolet på
Amerikas Ville Vesten.
Overfor dette svært divergerende felt av historisk markant performancekunst
fremstår Kurt Johannessens kunst som stillfarende, poetisk, utprøvende.
Hans handlinger og utførelser virker ikke tungt meningsladet og
kan neppe sies å ha slike spesifikke betydninger som mange av de
kjente aksjonene fra performancekunsten på 1960- og 1970-tallet.
Likevel har hans kunst, som oppstod på 1980-tallet og i en kunstnerisk
utpost med få paralleller og forbilder, sine klare forankringspunkter
innenfor performancekunstens ganske korte tradisjon.
Markeringen av kroppens grenser og dens binding til det fysiske er et
trekk fra performancetradisjonen som også kjennetegner Kurt Johannessens
opptredener. Han kan være nedgravd i sand, holde pusten under vann
eller la seg rotere mens han er opphengt i et maskineri med hodet ned.
Han har ligget i fjæra og latt vannet skylle over kroppen, og han
har stått stille i lang tid balanserende høye oppsatser på
hodet. I Kurt Johannessens verk innebærer denne kroppslige konsentrasjon
som regel en eksponering overfor naturen og dens elementer eller stoffer
som vann, is, sand, salt, luft og jord. Kurt Johannessen har utført
performancer på utposter i naturen som strender, klippekanter og
ut mot det åpne havet, i øde landskap (Island), på
Jostedalsbreen, i en svensk skog, og i den norske fjellheimen.
Naturforholdet hos Johannessen kan betraktes i forlengelsen av land
art-kunsten som sprang ut av 1960-tallets kunstneriske avantgarde,
som uttrykk for kunstens grensesprengende drift og nyutviklede romoppfatning:
Ut av maleriet, vekk fra atelieret og ut i naturen. De amerikanske land
art-pionerene gikk drastisk til verks. Robert Smithson og Walter de Maria
forandret landskapet ved bruk av store gravemaskiner, og anordnet naturen
etter kulturelle målestokker: rette linjer, mengdeforhold, spiraler
og andre geometriske strukturer.
Hos andre kunstnere i Europa, og ikke minst i den etterfølgende
kunstnergenerasjon, endres imidlertid naturforholdet merkbart. I en av
sine mest kjente, tidlige naturperformancer vandret briten Richard Long
gjentatte ganger frem og tilbake langs en rett linje på en eng i
Somerset i England og skapte en synlig sti i landskapet. Både Long
og landsmannen Hamish Fulton la ut på lange vandringer, som ble
kunstneriske prosjekter i seg selv og gjennom fotografisk og tekstlig
dokumentasjon. Den betydelige islandske kunstneren Sigurdur Gudmundsson
vandret også i naturen og stilte ut fotografier der hans egen skikkelse
fremsto som deler av naturen og kulturlandskapet.
Det naturnære i Kurt Johannessens kunst har berøringspunkter
både med Long, Fulton, Gudmundsson og deres felt av ”humanistisk”
land art. Kurt Johannessen opptrer iblant i naturen, eller bringer elementer
fra den inn i utstillingsrommet. I sin debut som performancekunstner brakte
han med seg jord inn i gallerirommet, der han knelende, nesten avkledt
og med trepinner i hendene utførte gåtefulle, rituelt pregede
handlinger (Kropp Jordtrekant, Høstutstillingen 1985).
Og i et av sine nyeste prosjekter har han inngravd tekster i et fjell
på Dale utenfor Bergen, der han vokste opp. Kurt Johannessen kan
sette små spor i landskapet, men hans prosjekt dreier seg ikke om
forandring av naturen. På en grunnleggende måte lar
han naturen være.
Forholdet til naturen er det element som mest åpenbart knytter Kurt
Johannessen til den norske og nordiske kunstneriske tradisjonen. I sin
performancekunst utvider og fornyer Johannessen spekteret for naturerfaringen,
som hele tiden har stått sentralt spesielt i norsk kunst, men da
først og fremst i billedmediene.
Et vesentlig aspekt av naturforholdet er Kurt Johannessens samhandling
med dyr. Han har ligget rolig på ryggen med en glasskolbe i munnen
der små fisk har svømt rundt og iblant inn i munnen til kunstneren.
Han har latt kroppen være nedgravd i sand bare med hodet bart, omgitt
av en serie glass med gullfisk. Han har stått stille i en maurtue
med en søyle av Brio-ringer på hodet. Og han har ligget på
gulvet med en sirkel av snegler rundt kroppen sin, som langsomt ble oppløst
ved sneglenes langsomme bevegelser i ulike retninger.
Samværet med dyrene er preget av den samme slags stille forståelse
og rolige aksept som hans forhold til den øvrige natur. I sine
handlinger gir han inntrykk av å inngå i dialog med medorganismene.
Hans samvær og samhandling med dyrene ser ut til å mime den
forsoning med naturen som har vært et motiv i eldre, mytisk tangegods,
og som har vært et innslag i den moderne tids romantiske tenkning
og kunst. Slik berører Kurt Johannessen kulturens mest radikale
utopier.
I sin performance Fyrste overlevering fra 2002 håndhilser
Kurt på en av de tilstedeværende. Han fastholder på
ulike vis kontakten med personen og tar etter en konsentrert stund et
lite hvitt objekt ut av munnen som han plasserer i en hvit serviett han
har lagt i hånden til den personen han har hilst på. Objektet
viser seg å være en liten hvit elefant. I sin bruk av lekedyr
som miniatyrelefanter og lekeender ser Johannessen i sin tilsynelatende
naivisme ut til å etablere en slags forbindelse mellom de religiøse
dyrerepresentasjoners påkallelse av naturen gjennom talismanen,
og barnets lekende, modellbaserte identifikasjon med dyrene.
I en annen av sine performancer har Kurt Johannessen nærmet seg
den isolerte mystikeren på forbilledlig vis, ved å lese eventyr
for stein i den øde natur på Hardangervidda. Den ensomme
kommunikasjon med stum natur fremstår som poetisk allegori, beslektet
med eremittens mystiske forening med guddommen. Det er en tilnærming
til elementene som nok tidligere fant sin form innenfor religiøse
rammer, men som i Johannessens utførelse kanskje mer enn noe annet
kan oppfattes som en grunnleggende åpning mot eksistensielle horisonter.
Som symbolsk handling har performance allerede i sin uttrykksform klare
berøringspunkter med rite og kultisk praksis. Shamanen
har for mange performancekunstnere stått som et slags kulturelt
forbilde: Den innviede som gjennomfører den kultiske akt, som utvalgt
og som medium mellom guddom og menighet. Marina Abramovic’ mange
fysisk utfordrende aksjoner lar seg lett henføre til denne tradisjonen,
der den kunstneriske performance låner trekk fra den religiøse
offerhandling, sonofferet. Joseph Beuys’ aksjoner har også
preg av rite, men på et overført, symbolmettet plan.
Foruten Kurt Johannessen er det i Norge bare den noen år eldre Hilmar
Fredriksen som har arbeidet konsekvent med performance gjennom hele sitt
kunstnerskap. Hans opphold ved kunstakademiet i Düsseldorf i begynnelsen
av 1980-årene, der Beuys var en ruvende figur som kunstnerisk forbilde,
var en av forutsetningene for formidling av impulser fra denne symbolsk
orienterte kunstneriske praksis, ikke minst gjennom egen performancevirksomhet.
Fredriksen har i sin performancekunst hele tiden fastholdt et nært
forhold til faktisk religiøst eller mystisk materiale.2
Kurt Johannessens verk har flere trekk felles med slike utløpere
av europeisk performancekunst. Den fysiske utfordring og kroppens utsatthet
er et tydelig moment i flere av verkene som går tilbake på
det “shamanistiske” aspekt i performancetradisjonen, likeledes
bruken av symbolske materialer. Den egenartede omgang med dyr har sine
paralleller hos Beuys: Å forklare kunst for en død hare har
åpenbart et overskridende, utopisk nivå til felles med å
fortelle eventyr for stein i ødemarken. Bruken av materialer og
elementer har også en sterk symbolsk betydning, gjerne i sammenhenger
som spiller på rite og kult. Som når Johannessen langsomt
fyller vann fra en elv i 3600 glass som står langs altergangen i
en kirke (Preludium, St Lucaskirche, München 2005)3. Handlingen
er i form abstrakt og slekter på minimalismens repetitive struktur,
men fremstår i sin kontekst som et rensesesrituale.
Som kunstnerisk form har Kurt Johannessens performance tydelige innslag
av minimalisme, som er kjennetegnet av gjentagelse av former og handlinger,
av geometriske og symmetriske strukturer. Som historisk form fremsto minimalismen
i amerikansk kunst på 1960-tallet som en reaksjon mot den ekspressive
kunsten, den som påberopte seg en intens eller unik meningsfylde.
Men minimalismen viste seg i etter-følgende generasjoner nyttig
som redskap ikke bare som virkemiddel for å oppnå reduksjon
av mening og symbolsk ladning, men som bærer av og virkemiddel for
etablering av ny mening. Gjennom en neddempet, repetitiv form kunne minimalistiske
strategier bidra til å etablere ny troverdighet ved sin lave grad
av påståelighet.
De minimalistiske trekk ved Kurt Johannessens performancekunst –
bruken av symmetriske former og gjenstander som kule og sirkel, hans anvendelse
av gjentagende handlinger og en gjennomgående langsom rytme –
har begge disse elementer i seg: både den avdempede intensitet i
uttrykket, og allusjonen til rite og symbolsk, kultisk praksis. Det symbolske
og kultiske element har Kurt Johannessen til felles med Hilmar Fredriksen.
Men hos Johannessen fremstår ikke de symbolske aspektene med de
samme spesifikke referanser. Johannessens performancekunst åpner
seg mer direkte mot et allment, eksistensielt nivå. Det kultiske
innslag bidrar som symbolsk transformasjon, til å åpne publikums
utsyn fra det nærværende til en større virkelighet,
eller til en annerledes virkelighetserfaring, men uten klare retningsangivelser.
De minimalistiske aspekter virker som strukturerende, transformerende
elementer som lar det symbolske fremstå som allment.
Den neddempede formen til tross, har henvisningene i Johannessens performancekunst
stor rekkevidde og meningsdybde. Hans performanceverk retter seg gjerne
mot allmenne, grunnleggende deler av våre omgivelser som vann, hav,
himmel, sand og luft, som i Tolvte samtale (2002) der han sto
til livet i midten av et lite vann i Munkebotnsdalen ved Bergen og beveget
hendende langsomt over vannflaten, mens det regnet. Handlingen ble utført
i skumringstimen, slik at skikkelsen etter hvert gikk i ett både
med vannet og natten.
Det eksistensielle kommer iblant til uttrykk gjennom fremstillingen av
noe nært og intimt, som pusten av barn som sover, slik den høres
fra små høyttalere plassert i en rekke hvitmalte baller som
ligger utover et gulv (Søvn, 1997). De største
avstander i tid og rom kan forenes eller sammenstilles. I Projeksjonar
(2001–2002), projiseres lysbilder av stjerner på 178 millioner
år gammel sand, på valmuefrø, på en sommerfuglvinge,
og på lyden av et sovende barn eller lyden av langsomme hjerteslag.
Eller som i installasjonen Andre minne (2007) som består
av et av de mest unnselige materialene som kan tenkes – materialet
i brukte støvsugerposer. Strødd utover en hvit flate fremstår
denne materie som både som uønsket avfall og som noe sjeldent
og verdifullt, som en slags månestøv. Dette unnselige materiale
er i sin tur brukt til å danne en sirkel av gåtefulle, elliptiske
ord som påkaller noe overveldende: Gud sin konstruksjon av det
undermedvitne møter det undermedvitne sin konstruksjon av Gud.
I et annet verk, Everything (2007), fremstilles uendeligheten
på enkleste vis i en speilkorridor som inn i det ubestemte forsvinningspunkt
gjengir betrakterens speilbilde og de beslektede elliptiske utsagn: Everything
is the same, it just looks different. Everything is different, it just
looks the same. Kule og sirkelmotivet, som i mange av Johannesens
verk er fremstilt som konkret gjenstand, fremtrer her både som fysisk
form og som sirkulær, uavsluttet sentens. Det nøkternt minimalistiske
slår over i sublim, poetisk uendelighet.
I noen installasjoner tar Johannessen utgangspunkt i det menneskelige
nærvær som også kjenntegner hans performancekunst. I
videoinstallasjonen Andre samtale (2007) vises representanter
for ulike religioner filmet i bønn. Inntrykket av denne meningstunge
tilstanden er neddempet ved at opptaket er gjort med varmesøkende
kamera. I opptaket kommer de bedende til syne uten sine jordiske omgivelser
eller religiøse staffasje, og fremstår fantomaktig, som en
slags åndelige vesener. I videoinstallasjonen Fyrste minne
(2007), fremstilles portretter av personer som holder pusten under vann.
Deres prekære tilstand kan peke mot drukning og mulig død.
Men vannet kan også gi assosiasjoner til fostertilværelsen,
den motsatte enden av livsforløpet.
Forholdet til naturen og det nært tilknyttede motivet forbundet
med kroppslige grensetilstander har i Kurt Johannessens verk et slags
motstykke i det man kan betegne som kulturelle elementer: Tilvirkede gjenstander,
bruksting, idrett og motiver hentet fra en vitenskapelig betraktningsmåte.
På midten av 1990-tallet introduserte han østasiatiske idrettsøvelser
som skyting med pil og bue (Neen, 1996, sammen med Jørgen
Knudsen) og judo (Tredje tale, 1997).4 Mens naturforholdet i
enkelte av Johannessens arbeider fremstår som gåtefullt påkallende,
ligger det i enkelte av disse verkene en annerledes forsoning av naturforholdet.
Innenfor en østlig inspirert horisont berører Johannessen
her tanken om en oppfyllelse av menneskets naturlige anlegg gjennom en
handling som ikke er kjennetegnet av avstand til naturen, men en forening
med den gjennom selvforglemmelsen i den konsentrerte, perfekte akt (“Zen”).
I sitt hittil størst anlagte prosjekt anlegger Johannessen en vitenskapelig
tilnærming på høyeste nivå overfor naturen betraktet
som helhet. I happeningen Er (i samarbeid med filosofen Kevin
Cahill, 2003), ble spørsmål omkring universets eksistens,
opprinnelse og endelige mål belyst av et panel med Norges fremste
eksperter fra aktuelle fagområder som kosmologi, biologi, filosofi
og religion. De profesjonelle tilnærmingene hadde sine motstykker
i innslag fra skoleelever. Barnas oppriktige og i positiv forstand naive
tilnærming viste seg å ha en relevans for besvarelsen av disse
grunnleggende spørsmål som sto seg godt overfor den samlede,
spesialiserte fagkunnskap.
Prosjektet var en slags multimedial debattkveld, med innlagt pause der
mat på høyt kulinarisk nivå ble servert av en kjent
mesterkokk. Det hele hadde likhetstrekk med enkelte stort anlagte fjernsynsprogrammer
eller mediebegivenheter, og sto tilsynelatende fjernt fra den rituelt
orienterte performance kjennetegnet av utopisk kommunikasjon med dyr eller
omgang med grunnleggende elementer og stoffer. Prosjektet hadde imidlertid
sine tydelige symbolske referanser. Bordet på podiet der paneldeltagerne
satt var dekorert med et stort antall epler, en rund naturform som også
forbindes med kulturens eldste myter om forholdet mellom kunnskap og utopisk
forening med og adskillelse fra naturen.
Som eksistensiell øvelse på makroplan fremstår Er
som et ytterpunkt i Kurt Johannessens verk. Natur og kultur ble satt opp
mot hverandre gjennom en særegen tydelighet. En forestilling preget
av et stort, sivilisatorisk oppbud sto i uformidlet kontrast til temaets
uutgrunnelighet. Slik brøt det kulturelle rammeverk sammen i den
fornyede erkjennelse av det uløselige i tilværelsens største
gåte, den ytterste grense mot naturen.
Nyavantgardepioneren Allan Kaprows egen, tidlige eksperimentering med
performance og utforskning av det kunstneriske rommet sprang slik han
selv oppfattet det ut av Jackson Pollocks action painting – den
nærmest meditative prosess hvorved Pollock vandret rundt på
sitt eget, store lerret, i et atelier som ofte bare var marginalt større
enn lerretet, og dryppet maling ved rolige, nesten danseaktige bevegelser.
Kurt Johannessen har et annet forbilde blant den første generasjonen
av amerikanske, abstrakt ekspresjonistiske malere: Mark Rothko, som på
et mer overført plan også lett kan forbindes med det menneskelige
nærvær. Rothko malte store duse, rektangulære felt på
monokrome bunner. Selv om hans kunst har et stillfarende uttrykk sammenlignet
med Pollocks ”handlingsmaleri”, har hans bilder en ufravikelig
intensitet. Rothkos maleri er tilsynelatende nonfigurativt, men hans komposisjoner
kan lett forstås som en abstrahert forening av menneske og natur.5
Slik er det ikke unaturlig å se en forlengelse også av Rothkos
kunst over i performancekunsten: Et lerret som fremstiller et menneskelig
drama, men som et slags destillat der menneskelig nærvær fremstår
som avleiring, som et billedlig sediment. Med sin tilbakeholdte intensitet
og abstraherte innforlivelse mellom natur og figur er Rothko et velvalgt
malerisk korrelat til Kurt Johannessens stillfarende, men stemningsmettede
performancekunst.
1 I New York trakk Carolee
Schneemann papirruller ut av sin egen vagina, det hun kalte for sitt “vulviske
rom”, og leste opp en selvskrevet tekst som hun kalte ”Cezanne
– hun var en stor maler” (Eye Body: 36 Transformative
Actions, 1963). Et drøyt tiår senere utprøvde
Marina Abramovic i et galleri i Napoli det hun kalte passiv aggresjon
ved å tilby publikum 72 ulike redskaper, blant dem kniver og fyrstikker,
til å bruke slik de måtte ønske på hennes kropp
(Rhythm 0, 1974). Og i et galleri i Santa Ana i California lot
Chris Burden en venn skyte ham i armen fra 4,5 meters avstand (Shoot,
1971).
2 I et av sine tidligste prosessuelle kunstverk, Fruktbarhetsritualene
(1979), sådde Fredriksen i allusjon til de gamle greske Demeter-ritualene
gress på en bar flekk i form av et menneske, en representasjon av
det gravlagte individ. Under selve performancen danset han ”shamanistisk”
på denne flekken og skapte på et vis selv nytt liv. I sin
Vinkelperformance sto han konsentrert med to rette vinkler som
han fremviste i ulike konstellasjoner mot kroppen. Verket henviser til
gåtefulle forestillinger om kroppens ”tilstivning” innen
gammel persisk religion. Fredriksens bruk av symbolikk er ofte spesifikk,
men slik at det meningsbærende lån fra religiøst materiale
antar en ny betydning gjennom uttrykksformen i den enkelte performance.
Se for øvrig min tekst ”Kommunikasjonsstykke” i boken
Hilmar Fredriksen, Bergen Kunstmuseum 2006.
3 Kurt Johannessens performance inngikk i et større kunstnerisk
prosjekt som kretset om vann, Ouvertures am Wasser.
4 En performanceturné i Japan i 1996 sammen med Ketil Skøyen
og Hilmar Fredriksen bekreftet en slik underliggende inspirasjon fra østlig
kultur i Johannessens verk. Bruken av judo og østlige kampteknikker
og annen idrett har for øvrig sine klare forbilder innen performancekunsten.
Yves Klein var selv judoinstruktør og arbeidet en tid som judotrener
i Japan.
5 Se for eksempel den amerikanske kunsthistorikeren Anna Chaves bok Mark
Rothko – Subjects in Abstraction, Yale, New Haven og London
1989, der hun blant annet med utgangspunkt i Rothkos eget, tidlige figurative
maleri argumenterer for at bildene uttrykker en neddempet fremstilling
av et menneskelig drama. I boken Modern Painting and the Northern
Romantic Tradition – Friedrich to Rothko, New York 1975 og
senere utgaver, anlegger kunsthistorikeren Robert Rosenblum et lignende
perspektiv, men med større vekt på landskapselementet. Forbilledlig
er hans sammenligning mellom Caspar David Friedrichs mest berømte
maleri Mönch am Meer (1810) som fremstiller en enslig munk
stående foran et storslått, nesten utvisket havlandskap, og
Mark Rothkos abstrakte 1950-tallsmaleri.
© Audun Eckhoff
|