KURT JOHANNESSENS PERFORMANCEFOREDRAG
© Frode Sandvik
Den som var tilstede under Forskningsdagene i Bergen i 2004 kunne få
med seg en halvtimes presentasjon med den lovende tittelen Alt og ingenting.
Om man skulle forvente seg et encyklopedisk maraton eller den rene resignasjon
var det vanskelig å spå om på forhånd. Men så
var det heller noe i nærheten av dette man fikk forelagt, selv
om tittelen var merkverdig presist formulert. Innslaget hadde form av
et fordrag der performancekunstneren Kurt Johannessen ganske enkelt
tok for seg forholdet mellom størrelsene ’alt’ og
’ingenting’, med særlig fokus på mellomrommet:
Alt er alt. Ingenting er ingenting. Ingenting er utenfor alt. I mellom
ligger et diffus grenseområde som Johannessen identifiserer som
”tåkeballen”, stedet der den uendelige størrelsen
’ingenting’ avgir partikler til det stadig voksende ’altet’.
Presentasjonen var ledsaget av transparenter vist på overhead-prosjektør,
utfylt med repetitive logiske resonnementer og skjematiske illustrasjoner.
Det er tilsynelatende stor avstand mellom denne lett humoristiske teoretiseringen
og Johannessens tidligste performancer, der han med ungdommelig alvor
gikk i kroppslig nærkontakt med elementene. Særlig utnyttet
han jord som livssymbol, en tendens som kan sees i sammenheng med den
generelle dragningen mot ”grunnfjellet” og myteassosierende
situasjoner som særpreget norsk kunst på 1980-tallet, men
som spesielt har kommet til å karakterisere Johannessens kunst.
I Jordboka fra 1983 leste Johannessen opp ”jordlyder” fra
en egenprodusert bok (hans første ’artist’s book’),
mens jordbiter fulgte ordene ut av munnen. Året etter debuterte
han på Høstutstillingen med Kropp–Jordtrekant (1984),
en performance der han utførte ritelignende handlinger avkledd
og sittende på huk i en triangelformet jordhaug. Senere har Johannessen,
kledd i sin etter hvert sedvanlige sorte dress, stått plantet
blant høye grantrær med et svaiende tårn av Brio-ringer
på hodet (Zeth 2, 1997) og han har latt seg langsomt rotere hengende
opp ned over Jostedalsbreen (Det å teikne ein usynleg sirkel med
hovudet over ein isbre, 1998).
Den vitenskapshermende ”logiske” kontra den språkløst
legemlige tilnærmingen kan virke som motsetninger, men representerer
i bunn og grunn to sider av samme sak i Kurt Johannessens kunstnerskap:
De store, overveldende tema har alltid en klar forbindelse til et menneskelig
nærvær. Dyp konsentrasjon veksler med forløsende
humor. Ofte utnyttes kontraster mellom makro- og mikronivåer til
å skape virkningsfulle sammenstillinger, som i det nevnte møtet
mellom Johannessens roterende isse og den tusenvis av år gamle
isen, eller som i performancen Sjuande samtale (2001) der kunstneren
lot tidevannsbølger skylle over seg mens hans øyne var
dekket av 178 millioner år gammel sand hentet fra bunnen av Nordsjøen.
Men mens performancene fra tidlig av har gitt uttrykk for en sterk vilje
til å gå fysisk i sammenheng, synes med årene også
en særlig interesse for å begripe eller påpeke sammenhenger.
Dette kan gi seg utslag i de mest absurde utlegninger, men kan like
gjerne basere seg på en form for totalvitenskap, der teorier og
oppdagelser fra forskjellige kunnskapsfelt blir utnyttet som råmateriale
for poetiske viderefabuleringer. Den hverdagssurrealistiske boken Samanhengar
fra 2001 kan tjene som eksempel på det første utslaget,
med sin oppramsing av relasjoner mellom fenomener i fotballverdenen
og andre fenomen, som sammenhengen mellom fullmånen og problemene
med å holde ballen på bakken. I bøkene Fotball med
og Fotball med meir (2005) er Johannessens fotballforskning tatt et
stort skritt videre. Sistnevnte bok omfatter 350 sider med nedtegnelser,
skisser, samtalereferater, rekonstruksjonsfoto og et stort antall sluttnoter.
Samlet gjengir innholdet en beretning om den mildt sagt alternative
klubbutviklingen i Skansemyren Ballklubb (en 7. divisjonsklubb i Bergen
der kunstneren selv spiller aktivt), fra de tidlige forsøk med
neseplaster og gressbaserte kosttilskudd i 1994 og videre hele tjue
år frem, til 2014 som er året det er forventet at klubben
vinner Champions League.
Fotballbøkene ble lansert i sammenheng med det bredt anlagte
performanceforedraget Skansemyren Ballklubb 1992–2014 i Bergen
Kunstmuseum, en timelang seanse i krysningspunktet mellom revyteater
og oppdrevet sportsvitenskap. På en scene dekket av gress gjennomgikk
Johannessen og to medspillere sine teorier og forskningsresultater med
hjelp av powerpoint, flippover, demonstrasjoner av oppfinnelser og rekonstruksjon
av sentrale hendelser. Tidlig i foredraget introduseres den amerikanske
meteorologen og matematikeren Edward Norton Lorenz, som i 1963 lanserte
begrepet ’sommerfugleffekten’ (med foredraget Does the Flap
of a Butterfly’s Wing in Brazil set off a Tornado in Texas?) og
med dette la grunnlaget for det som senere ble kjent som kaosteorien.
Sommerfugleffekten indikerer at små endringer innenfor et bestemt
tidsrom på et lite område kan føre til dramatiske
endringer på et senere tidspunkt.
Foruten det faktum at sommerfuglen er en gjennomgående referanse
i Johannessens kunstnerskap skal vi merke oss at nettopp kaosteorien,
og de muligheter den åpner for, får en avgjørende
betydning for det videre forløpet. Sommerfugleffekten begrunner
så og si hele foredraget, som er konsentrert om en rekke tilsynelatende
tilfeldige sammentreff som på forskjellige måter skal tjene
klubben, på samme måte som vitenskapen selv i mange tilfeller
har gjort fremskritt ved tilfeldigheter. Oppdagingen av planeten Neptun
midt på 1800-tallet skal eksempelvis ha vært resultat av
oppdagelser gjort synkront av tre matematikere og astronomer, som arbeidet
uten å vite om hverandre. Sentralt i fotballforskningen står
likeledes tre uavhengige tilfeller av sjokoladeprodukter i luftig svev
innenfor et knapt tidsrom og i tilknytning til en SBK-spiller. Tilfeldig?
Som en bifigur i en av disse sjokoladehistoriene figurerer John Cage,
komponisten som fremfor noen har bidratt til å innføre
tilfeldighet som kunstnerisk prinsipp, både gjennom sine verk
og sin gjerning som læremester for førstegenerasjonen av
amerikanske konseptkunstnere. John Cage fremstår her ikke som
en sentral skikkelse i den nyavantgardistiske tradisjonen Kurt Johannessens
kunst springer ut av, men opptrer i en slags cameo-rolle som den ”tilfeldig
forbipasserende”. Og som ikke det skulle være nok viser
det hele seg å være basert på en feilobservasjon.
På samme upretensiøse vis fremstiller Johannessen seg selv
først og fremst som fotballspiller, dernest som bildekunstner.
Underveis bys det på referanser til Johannessens kunstnerskap
og til performativ kunst generelt, selv om det er vanskelig å
hevde med sikkerhet om alt er gjort bevisst eller ikke. Demonstrasjonen
med en gressklipper kan eksempelvis sees i sammenheng med den britiske
konseptkunstneren Keith Arnatts fotografiske ’situasjon’
Banausic Effort (1973) som dokumenterer det fysiske arbeidet bak et
kunstverk (for anledningen demonstrert ved gressklipping). I en demonstrasjon
som omhandler grustrening har Johannessen på seg en krage som
hans to medhjelperne fyller opp med grus slik at kunstnerens hode til
slutt forsvinner i småstein. Simultant viser powerpoint-presentasjonen
hvordan spillere i SBK som et ledd i et treningsopplegg har blitt gravd
delvis, halvt og helt ned i grusbanen. Igjen kan man finne en referanse
til Arnatt, denne gang i hans kanskje mest kjente fotoserie Self-Burial
(1969) som gjengir den gradvise nedgravingen av kunstneren, og som på
emblematisk vis tematiserer det forsvinnende kunstnersubjektet som fulgte
med konseptkunsten på 1960-tallet. Kanskje er disse parallellene
til Arnatts performative kunst eksempler på hva vi kan kalle typiske
Johannessen’ske sammentreff, heller enn bevisste hentydninger.
Det er i alle fall klart at grusdemonstrasjonen har referansepunkter
innenfor Johannessens eget kunstnerskap, både i forhold til det
å utsette seg for svært utholdenhetskrevende situasjoner
og den ekstreme eksponeringen for naturelementer.
Ved siden av grusen er gresset et tilbakevendende tema. Gressplanten
blir ikke bare utnyttet i gruppens forskningsarbeid (i form av plenforskning
og kosttilskudd), men tar og på et vis på seg den funksjonen
som jorden, isen og sanden hadde i de tidligere nevnte performancene.
Ferdigplenen som er rullet ut på scenen representerer slik sett
en varig ur-natur som gir dybde og soliditet til de flyktige og til
dels absurde situasjonene som utspiller seg ovenpå. I et slags
forord til Fotball med meir gir Johannessen et tilbakeblikk til da gressplanten
relativt sent dukket opp på jorden for omkring tjuefem millioner
år siden, og hvordan mennesket gjennom tusenvis av år har
opparbeidet et nært og godt forhold gresset (”Graset vart
ein del av mennesket”). Gresset har fungert som beskyttelse mot
farer, som jaktmark, som beitemark for dyrene våre og endelig;
som underlag for en vennskapelig konkurranseform som forener alle verdens
mennesker og som trolig har blitt kloden mest utbredte kulturarrangement,
fotballkampen.
Med sin vektlegging av det absurde og det tvetydige er Skansemyren Ballklubb
1992–2014 kanskje det av Johannessens prosjekter som tydeligst
viser performancens slektskap med dadaismens irrasjonelle demonstrasjoner,
ikke minst ved den upretensiøse komikken som skulle skille deres
antikunst fra den alvorlige høykunsten. De av publikum som møtte
med en forventning om Johannessens mer poetiske og symbolsk ladede situasjoner
(som i tilfeller kan knyttes til naturromantikkens uttrykk ), forlot
kanskje Tårnsalen denne kvelden med et spørrende ”jo,
dette var jo morsomt, men var det kunst?”. Som nevnt kan presentasjonen
av SBK på et overfladisk plan minne om en revyforestilling, den
legger seg dessuten uvanlig nær teaterformen ved bruken av en
opphøyet scene. Et annet aspekt er den jevne talestrømmen,
som bryter med performancen forstått som hovedsakelig et billedkunstuttrykk,
men som naturlig nok er knyttet til foredragsformen som er lånt.
Sammenlignet med Johannessens andre prosjekter er Skansemyren Ballklubb
1992–2014 så spekket med informasjon at innholdet fullstendig
truer med å ta overhånd på formen, selv om det er
blitt påpekt at betrakteren vanskelig kan gjøre rede for
innholdet etterpå.
Parallelt med disse lett humoristiske prosjektene, løper en jevn
produksjon av bøker, utstillinger og hendelser med mer dyptgripende
tilnærminger til vitenskapelige spørsmål, og da særlig
til områder som hører inn under naturvitenskapen. Mye av
Johannessens kunstneriske fokus på 2000-tallet introduseres med
boken ALL (2000). Bokens sorte omslag er frontet av en rund sølvform
(som et speil?) og innmaten består hovedsakelig av sorte sider.
Unntaket er én enkelt side med tekst midt i boken som omhandler
det første brøkdelssekundet etter ’The Big Bang’,
den såkalte Planck-tiden, da universet hadde en utstrekning på
mindre enn 0,1 millimeter:
”Alt var der. På same vis som frøet har ”tanken”
i seg om korleis det skal bli ein blom, kan ein seie at ideen om oss
alle og alt som har vore, er og kjem til å verte, var der innanfor
dette vesle volumet. Ein liten del av denne massen ville ende opp som
deg og meg 15.000.000.000 år seinare. Visste denne massen det?
[…] Visste den at du skulle lese det no?”
Det er åpenbart at astrofysikken byr på et materiale som
korresponderer godt med Johannessens kunstneriske interesser; identifikasjonen
av det store i det lille og det lille i det store, og de store kosmiske
sammenhenger. Samtidig lar Johannessen det være kort vei til den
menneskelige bevissthet, til deg og meg og vår tilstedeværelse
i verden. Denne interessen blir fulgt opp i en rekke relaterte prosjekter,
som i Moon (2000), Kule og kule (2001), Evolusjon (2002) og Tida før
inkje (2003).
Alle disse publikasjonene, utstillingene og hendelsene synes å
lede opp til det spektakulære eksperimentet ER, arrangert i samarbeid
med filosofen Kevin Cahill i Bergen Kunstmuseum høsten 2003.
Slik Alt og ingenting og Skansemyren Ballklubb 1992–2014 låner
formen til foredraget, låner ER den mer utvidede formen til det
vitenskapelige seminaret eller symposiet, med forberedte innlegg fra
et deltagerpanel og påfølgende diskusjoner. Johannessen
og Cahill deltok ikke selv i ER, men hadde til gjengjeld invitert sju
universitetsfolk fra fagområdene biologi, idéhistorie,
filosofi, religionshistorie, astrofysikk, hjerneforskning og vitenskapsteori
til en tre timer lang debatt ”omkring menneskets ståsted,
energi, evner og mulig utvikling i henhold til evolusjonsteorien, artsfrender
og den astrofysiske situasjonen.”
De inviterte vitenskapsfolkene var plassert på en opphøyet
scene og bak et langbord som var heldekket av epler. Et opponentbord
besatt av en mediedesigner og to unge jenter var plassert ute i publikum.
Herfra ble det styrt forskjellige visuelle projeksjoner på veggen
bak debattantene, der direkte kameraoverføringer av barnetegninger
vekslet med deltagernes powerpoint-presentasjoner. Med jevne mellomrom
inntok den eldste jenta en sylinderformet sokkel (også den dekket
av epler), og brøt inn i debatten med muntlige mellomspill om
fenomener som ålens vandring, haiens sanseapparat og sommerfugler.
Hele seansen ble ledet av en profesjonell programleder fra NRK, og i
pausen ble publikum servert mat som var tilberedt av en verdensmester
i kokkekunst. Selve rammen om arrangementet, Tårnsalen i Bergen
Kunstmuseum, hadde symbolske koblinger med det debatterte ved tårnvinduenes
åpning mot stjernehimmelen.
Spørsmålene som ble debattert var av typen som det egentlig
er umulig å gi et entydig svar på: Kan kunnskap om hvor
mennesket er fysisk og mentalt, si noe om hvor vi er på vei fysisk
og mentalt? Er det sammenhenger i naturen som vitenskapen ikke kan forklare?
Søker mennesker grunnleggende etter sannhet eller er ønsket
om å ha rett viktigere? Har universet et sentrum? Kan hjernen
egentlig oppfatte universet? Er det plass til Gud i astrofysikken? Eksisterer
den frie vilje? Finnes det en tankenes evolusjon? Har menneskeheten
en oppgave?
Det ville føre for langt å forsøke å gjengi
de enkelte innlegg og de påfølgende diskusjonene. I denne
sammenhengen kan det være mer interessant å legge merke
til enkelte former og situasjoner som oppstod i ER og som på forskjellige
måter kan knyttes til kunstnerskapet. Som sirkelformen. I tidligere
performancer har Johannessen latt sin egen kropp innskrive i sirkler,
hvilket er blitt assosiert til Leonardo da Vincis kjente anskueliggjøring
av mennesket som et lite kosmos i det store makrokosmos. I ER dukket
sirkelen blant annet opp, kanskje uventet, som følge av at de
spørsmålene man skulle diskutere ofte med nødvendighet
ledet ut i sirkelslutninger. De siste årene har Johannessen ved
flere anledninger gjort bruk av elliptiske utsagn, som en videreføring
av sirkelmotivet. Dette kommer for eksempel til uttrykk i speilkorridoren
Everything (2007), der man i en uendelig og speilvendt repetisjon kan
lese tekstene ”Everything is the same, it just looks different”
og ”Everything is different, it just looks the same”. Likeledes
med teksten ”Gud sin konstruksjon av det undermedvitne møter
det undermedvitne sin konstruksjon av Gud”, som er skrevet i støv
i installasjonen Andre minne (2007). Sirkelen, som også er hovedformen
i Tårnsalens karakteriserende rotunda, antar en symbolsk form
som tematiserer vårt forhold til en større helhet og alle
tings sammenheng.
En annen, skjønt beslektet bildekonvensjon hos Johannessen, er
møtene der vår forståelse av mikro og makro blir
snudd på hodet. La oss for eksempel se på en disputt som
oppstod tidlig i ER mellom astrofysikeren og idéhistorikeren:
Mens førstnevnte beskriver mennesket som et snøfnugg i
det store universet som vi stadig får mer kunnskap om, blir dette
et paradoksalt bilde sett med idéhistorikerens øyne, fordi
mennesket i hans perspektiv blir ”større” proporsjonalt
med vår ekspanderende kunnskap om universet. Diskusjonen som fulgte
spørsmålet om ”Guds plass i astrofysikken”
kan sees i fortsettelsen av ALL-prosjektet fra 2000. Også her
er det kontrasten og vekslingen mellom det uendelig store og det mikroskopiske
som betones: Var Gud involvert i den brøkdelen av et sekund da
hele universet som snart skulle utfolde seg ble bestemt? Er dette i
så fall en betydelig Gudsinnrømmelse eller bedriver astrofysikken
en hullenes og mellomrommenes teologi? Hva var før alt? Ingenting?
Dersom vi ser tilbake på vår nære kunsthistorie har
konseptkunsten en tradisjon for bruken av hva vi kan kalle en vitenskapelig
presentasjonsmåte, representert ved den nøkterne registreringen
og dokumentasjonen av det dagligdagse. Hanne Darbovens tidsregistrerende
installasjoner, eller Hamish Fultons dokumentasjon av sine vandringer
kan minne om en form for statistikk der dataene blott og bart legges
frem uten pretensjoner i retning av å si noe om store sannheter.
Adresseringen av vitenskapens evige spørsmål og de store
systemer er liksom noe som hører til den forgangne modernismen
og dens utopier. En kunstner som gjerne blir karakterisert som den siste
store utopist er Joseph Beuys, som Kurt Johannessen ofte blir sammenlignet
med. I likhet med Beuys fremstår Johannessen som den isolerte
mystikeren og ’sjamanen’ i mange av sine performancer, som
ved bruken av symbolske materialer og kommunikasjonen med dyr og død
natur har et overskridende utopisk nivå.
I sammenheng med performanceforedragene virker det imidlertid mer relevant
å trekke frem en annen side ved Beuys’ sammensatte persona,
nemlig rollen som pedagog og lærer. Som professor ved kunstakademiet
i Düsseldorf i 1960- og 70-årene kom Beuys til å definere
sin kunstneriske virksomhet som en form for pedagogikk, og sin egen
kunstnerrolle som en slags lærervirksomhet. Hans engasjement i
gjerningen kommer tydelig frem i de tavlene han etterlot seg, tavler
som er bevart for ettertiden og som ofte blir stilt ut. I et essay om
Joseph Beuys har Ina Blom viet et helt kapittel til disse tavlene, der
hun gir en levende beskrivelse av deres karakter: ”…entusiastiske
utbrudd av kritt over hele tavleflaten, en forhastet håndskrift
med sirkler og streker og piler på kryss og tvers […] Bevegelsene
hans kan dechiffreres i momenter der C leder tilbake til B og endelig
til A, og muligens kan en logikk leses ut av det hele.” Johannessens
transparenter er på ingen måte preget av utbrudd, men entusiasmen
og tempoet kan gjenkjennes i selve gjennomgangen av stoffet –
og det er ingen tvil om at Johannessen, på tross av all hans lune
humor, mener alvor med sine sammenhenger. Det kan hevdes at mye av hans
arbeid siden ALL, der det ble konstatert at ’alt en gang var ett’,
har tatt form av en rekke delprosjekter som alle leder fra og tilbake
til dette ene utgangspunktet.
Blom setter Joseph Beuys’ formidlingsiver – viljen til å
ha et prosjekt og en teori – i kontrast mot en yngre generasjon
kunstnere, som ser ut til å ha definert seg selv som evige elever
med avsmak for alt som luktet av program. Så kunne man spørre
seg om Johannessen fremstår mer som læreren enn som eleven?
Det er naturligvis både misvisende og urettferdig å definere
Johannessen som en radikal utopist, her handler det mer om å forstå
enn om å forandre. Johannessens kunst har dessuten like lite av
elevens likegyldighet, som den er preget av lærerens påståelige
autoritet – den oppglødde eleven er antagelig et bilde
som treffer bedre. Kanskje er spørsmålet mindre relevant
i denne sammenhengen. De fellestrekk som måtte finnes mellom Beuys’
tavler og Johannessens foredrag bør nok først og fremst
betraktes som et formalt register som Johannessen like gjerne kan ha
tilegnet seg i møte med en entusiastisk astrofysiker, som ved
en overlevering fra en tradisjon knyttet spesielt til performancekunst.
I følge Johannessen selv begynte han med sin særegne foredragskunst
som en følge av de stadige henvendelsene om å gjøre
selvpresentasjoner. På et visst tidspunkt har han altså,
som Beuys, begynt å definere sin formidlingsvirksomhet som kunst.
Dersom vi stykker det tilstrekkelig ned, trenger dessuten ikke avstanden
mellom et saklig foredrag og en performance være så stor;
i begge ”formater” søkes det gjerne å formidle
noe på en ikke-fortolkende måte (i motsetning til skuespilleren),
noen ganger også med bruk av rekvisitter. Når man deretter
ser nærmere på de interessene som på en grunnleggende
måte preger Kurt Johannessens kunstnerskap blir foredragsformen
ikke bare beleilig, men fremstår som et helt selvfølgelig
kunstnerisk uttrykk.
© Frode Sandvik