JOHANNESSENS IMPULSER –
ELLER SAMMENHENGEN MELLOM DET AT KURT JOHANNESSEN NIKKET BALLEN RETT
I KLYPENE TIL MÅLMANNEN PÅ MINDEBANEN 15. MARS 1995, OG
DEN ØKENDE INTERESSEN HAN FIKK FOR ASTRONOMI I ÅRENE ETTERPÅ
© Øystein Hauge
Undringen er utgangspunktet. Tror du på tilfeldighetens spill?
Eller på flaks, opplevde synkronismer og manifestasjoner? For
Kurt Johannessen er alle sammentreff nær beslektet med mirakler.
Begge kategorier representerer et mysterium som forandrer vår
virkelighet i større eller mindre grad. Vi lever nok i det ordinære,
men husk: Det ordinære stiger frem fra og hviler på et fundament
av det ekstraordinære. Ånd og materie, sjel og personlighet,
det usedvanlige og det dagligdagse, magi, arbeid og lek er alle aspekter
av en virkelighet, en ustoppelig strøm av energi og begivenheter
i en tilværelse som er grunnleggende helhetlig.
I flere bøker forsøker sosiologen Peter L. Berger å
vise hvordan opprinnelig religiøse temaer lever videre i sekulære
former og strukturerer nye mytisk-symbolske konstruksjoner. Mennesket
er på en merkelig måte “ute av balanse med seg selv”,
hevder Berger. Dette viser seg både i menneskets forhold til sin
egen kropp og til verden. Fordi vi alle er “ufullstendig programmert”
klarer vi aldri å finne hvile i oss selv. En menneskeverden må
konstrueres, på nytt og på nytt. Denne verden er selvfølgelig
kulturen.1 Vi tar den for gitt, mens den i virkeligheten er den skrøpeligste
av alle verdener på planeten. Det er derfor vi trenger fagfolk
til å holde den ved like, koble den ut og starte den på
nytt. Alt til sin tid. Og det er her kunstneren kommer inn. Kunstneren
er en vaktmester med en fotball i verktøykassen, eller en stjernenøkkel.
Avantgardisten under Beitelen
I toppen av et tre sitter en performancekunstner. En mann med en penn
i munnen går rundt treet i en sirkel. Samtidig som mannen går
rundt treet, snur kunstneren seg sånn at han alltid har ansiktet
vendt mot mannen.
Spørsmålet er: Når mannen har gått én
gang rundt treet, har han da også gått én gang rundt
kunstneren?
La oss si at kunstneren heter Kurt Johannessen og jeg er mannen med
pennen. Vi gikk noen runder sammen, Kurt og jeg, våren og sommeren
2006. Kurt fabulerte, jeg formulerte. Kurt pustet inn, jeg pustet ut.
Kurt pratet og fantaserte, jeg forsøkte å forenkle, få
Kurts sofismer ned på papiret og overlate hans kreative feilslutninger
til andres vurdering og bedømmelse. Vi var som mythos og logos,
sangen og skriften, poesien og prosaen. En ujevn kamp. Mythos hadde
hele tiden overtaket. Det var som om selve saken “stakk av”
hver gang jeg forsøkte å fange den på papiret. Ordene
pilte hit og dit og kom på avveie. Den logiske kjeden gikk i stykker.
Teksten måtte bygges i brudd.
Jeg tror likevel jeg fikk med meg det meste. Om oppveksten på
Dale, omgitt av bratte fjell som i guttens fantasi hele tiden truet
med å falle ned mens han spiste frokost. Aldri under middagen
eller ved kveldsmaten. Alltid ved daggry. Når søvnen fremdeles
satt i kroppen og brokker av truende drømmefragmenter lurte bak
øyelokkene.
Et menneskes livsløp har sine høydepunkter og sine vendepunkter,
sine “epifanier” hvor makter eller krefter utenfor en selv
slår inn i hverdagen og forandrer den for alltid. Kanskje var
det nettopp Beitelen, denne skarpskårne fjelltoppen som tronet
over familien Johannessens hus i Dale som utløste intrigen i
Kurts kunstnerliv?
En dag, da han satt alene ved frokostbordet, fikk han plutselig
det innfallet at han ville forsikre seg om at den truende fjellveggen
var i balanse. Egentlig var han sikker. All den tid den ikke hadde rast
ut for lenge siden tenkte gutten at fjellet måtte være betraktelig
tyngre på baksiden. Som en nedsunken saccosekk. Men han tok feil.
Fryktelig feil. Beitelen var like nådeløs bratt på
alle kanter. Dermed ble naturen og landskapet til noe mer enn bare en
synlig form for den unge Kurt. Det begynte å vokse i alle retninger.
Inn i himmelen og ned i jordklodens magma og inn i den voksne kunstnerens
livsløp, hans tarmer og blodårer. Det ble en opplevelse
av frykt og beven, men også glede. For etter det første
sjokket kom den gryende vissheten om at han var i stand til å
gi denne livsintensiteten form.
Historien kunne fortsette. Han fortalte om studietiden ved Vestlandets
Kunstakademi tidlig på 80-tallet, hvor han begynte forsiktig,
mediespesifikt og verkstedsbasert med grafikk, men gradvis tok skrittet
over i det vage “mellomrommet mellom mediene” hvor han eksperimenterte
med installasjoner, artist’s books og performance. I 1984 debuterte
han på Høstutstillingen med et av sine (den gang) så
karakteristiske “jordverk” – en dramatisk og utagerende
enakter hvor mørke og lys, jord og pust utgjorde de viktigste
rekvisittene. Omtrent på samme tid kom Jordboka, en samling
“jordlyder” nedtegnet med blyant i Kurt Johannessens egen
stenografi.
Det var nå, inspirert av avantgardister som Yves Klein, Joseph
Beuys, Robert Fripp og Brian Eno, Kurt Johannessen tok til med å
rendyrke kunstutrykket som en bevissthetsprosess mer enn et objekt.
Ved hjelp av raffinerte eksperimentelle metoder, hvor “varigheten”
ble en viktig målestokk, utvidet han kunstens handlings-område
til å omfatte et mangfold av operasjoner. I 1985, i en performance
i krypten i St. Pauls kirke i Bergen, steg han opp på en stol,
vrinsket som en hingst i brunst og kastet seg ut i den tomme luft! Kurt
Johannessen følte seg ikke lenger bundet til jorden og materien.
Tyngdekraften var opphevet. Han kunne begynne å tegne usynlige
sirkler med hodet like over en ørken eller en isbre eller i en
skog om natten.
Jeg så ned i notatblokken. Metaforer, symboler og allegorier myldret
rundt på papiret. Side etter side var fylt med skisseaktige sinnbilder
(jord, vann, måne…) og kunsthistoriske kryssreferanser (religion,
rite, gestus, performance…), steder (naturen, bygden, byen...)
og tider (romantikk, modernisme, postmodernisme...). Hvordan kartlegge
alt dette? Hvordan gi leseren et noenlunde dekkende bilde av Kurt Johannessens
kunstneriske program, hans strategier og visjoner? Å utlegge Kurt
Johannessens originale idéverden fra A til Å vil være
å lukke ham inne, binde en av våre mest uforutsigbare multikunstnere
til et program som, sannsynligvis, vil fortsette å utfordre den
rådende
orden både på kunstfeltet og i den mer rettvinklete delen
av kulturen. Likevel: Den Kurt Johannessen dette skal handle om, må
nødvendigvis være en Kurt i et tekstrom, en figur
i en samtidskunsthistorie så gjennomlyst av kritikk og medieomtale
at alle forsøk på flukt nærmest blir umulig. Men
genreforventningene skal ikke få det siste ordet. Vel så
viktig blir fortellingen om Kurt Johannessen i et kunstrom,
beretningen om en illusjonist i et felt av hendelser hvor kryssreferansene,
sprangene og diskontinuiteten faller mer naturlig enn et lineært
forløp.
Mellom magi og melankoli
To kjente bilder fra renessansen får her tjene som bakteppe for
Kurt Johannessens kunstneriske mentalitet. Botticellis maleri Primavera
(1477–78) og Dürers kobberstikk Melencolia I (1514).
I en artikkel om Botticellis mytologier fra 1948 går E.H. Gombrich
langt i å lese Primavera i forhold til epokens magisk-religiøse
kosmologi. Sentralt i analysen står et brev fra renessansehumanisten
Ficino hvor ulike former av “verdensfiguren” berømmes
for dens gunstige innflytelse på betrakteren. Verdensfiguren er
en av kunsthistoriens uløste gåter. Sannsynligvis dreier
det seg om store vegg- eller takmalerier basert på magiske arrangementer
av “himmelbilder” som Sol, Jupiter og Venus. Riktig utført,
med kunnskap og dyktighet (Saturn og Mars måtte unngås!),
kunne kunstneren kontrollere innflytelsen fra stjernene, som igjen ville
komme publikum til gode i form av sterk helse og sunn moral.2 I Primavera
kan vi se renessansens naturlige magi i visuell form, et bilde av verden
som er ordnet slik at det bare overfører sunne, foryngende og
“antisaturniske” energier til tilskueren.
Dürers kobberstikk representerer en annen form for magi, en “ekte
kunstig magi” (Yates) knyttet til matematikk og naturfilosofi,
pytagoreisk tallsymbolikk og kompliserte astrologiske beregninger, geometri
og Saturn. Her blir noe som ser ut til å være anvendt vitenskap,
basert på kunnskap om ekte matematikk, tatt med i renessansemagikerens
utstyrskiste. “Melencolia sitter foran et uferdig byggverk, omgitt
av redskap for skapende virksomhet, men hun dveler ved den triste mørke
følelsen av ikke å ha fullført noe. Vingene er ikke
utfoldet.” skriver filosofen Kjersti Bale om dette bildet i avhandlingen
Melankoli som litterær konfigurasjon.3 Bildets melankoliker
er et geni som befinner seg ved den første etappen i en oppadstigende
bevegelse. I sine etterlatte notater skriver Dürer at det finnes
falskhet i vår erkjennelse, og at mørket er så dypt
nedfelt i oss at vi feiler selv når vi søker etter viten.
Dette kunne vært billedteksten under Melencolia I.
Å plassere Kurt Johannessen i en renessansetradisjon kan slå
i mange retninger. Klassiske filosofiske problemer er standhaftige.
Det er aldri for sent å revitalisere tankeinnholdet i gamle tradisjoner.
I en kultur som vår, hvor det tilsynelatende hersker en overveldende
enighet om at tilværelsen er uoversiktlig, oppsplittet og full
av motstridende mål og verdier, etterlyses et dypere helhetsprinsipp
i og bak den sansbare virkeligheten. Da er det fristende å søke
tilflukt i en fortid hvor kosmos var besjelet og utvalgte mennesker
kunne gripe inn i naturens gang og styre dens iboende krefter og energier.
Kurt Johannessens strategi er en annen enn flukten. Som utøver
er han en
samtidskunstner med et kritisk oppdrag, nemlig å
overstige splittelsen mellom intuisjon og logikk, natur og menneske.
Et “mission impossible” som han løser mot alle odds.
Forestillingene hans lykkes fordi de bringer til live visualiteten i
et felt som definitivt er i ferd med å forsvinne – en magisk
impuls mot verden.
“EVERYTHING IS THE SAME IT JUST LOOKS DIFFERENT /
EVERYTHING IS DIFFERENT IT JUST LOOKS THE SAME”
Inne i et av Johannessens nye arbeider, en speilkorridor hvor ordene
omslutter oss i en uendelig repeterende rekke, får kunstnerens
oppdrag en konkret og synlig form. Alt hviler på sanseerfaringens
premisser. Budskapet fornemmes mer enn det leses. Bevegelsen går
fra det indre til det ytre til det indre… i en uendelig loop.
Drømmeaktig, tomt, men likevel med plass til alt. Det er bare
å slå ut vingene.
“Under construction”
I randområdene av alle vitenskaper befinner det seg en og annen
uregjerlig nomadisk karakter med kunstneriske tilbøyeligheter.
Noen tillegger dem stor vekt når vitenskapens revolusjoner skal
forklares. Det er kanskje å overdrive. Men det er mer enn sannsynlig
at uten dem ville mange dype innsikter vært utenke-lige. Mot denne
bakgrunnen blir Kurt Johannessen en grubler, en tenkende kunstner, en
pictor doctus som lykkes i å lage poengtert tankekunst
på basis av nokså skrøpelige ideer.
Kunsthistorikeren Dag Sveen anvender en type struktureringsteori på
Kurt Johannessens mangfoldige produksjon. Ved å betone slående
former som sirkelen og kulen – først som konstruktive strukturer
tidlig i karrieren (et godt eksempel er The Second Air 2 fra
1988), siden som dekonstruerte og rekonstruerte “kosmiske”
handlinger i verk som Søvn (1997), Dweeh (1999)
og Utan tittel (1999) – får Kurt Johannessens verden
både retninger og rammer.4 Retningen er vertikal, jordnær
og himmelvendt (som i Zeth 1 og 2 fra 1993/97), rammene
er horisontale, innadvendte og distanserte (som i Tolvte samtale
fra 2002). Av og til forenes det konsentrerte med det ekspressive. Et
godt eksempel fra Dag Sveens gjennomgang er verket Hovud med åpne
auge (1994). Her satt Kurt Johannessen i strandkanten ved Lista
fyr, delvis nedgravd i en røys med stein og skuet ut over havet.
Rundt hodet hadde han festet et plastrør fylt med vann og levende
fisk. Røret dekket øynene som en absurd brille hvor naturen
ble både nær og fjern, fokusert og forvrengt, på samme
tid.
Men Kurt Johannessens univers er ikke bare geometrisk, det er i høyeste
grad også antropologisk i betydningen subjektivt, kroppslig og
spekulativt. Den franske filosofen Maurice Merleau-Ponty skjelner i
Phenomenology of Perception nettopp mellom et “geometrisk
rom” og et “antropologisk rom”.5 Det geometriske rommet
er lett å kjenne igjen. Her beveger vi oss i en stabil konfigurasjon
av elementer, et oversiktlig sett av nærmest universelle regler.
Det antropologiske rommet er annerledes. Her er det kroppen som bestemmer.
En kropp definert ut i fra dens oppgaver, situasjoner og utførte
handlinger, en kropp som betinger rommet og tiden, eller som Merleau-Ponty
uttrykker det: “En kropp som bebor rommet og tiden”.
Relatert til den performative kunstscenen kan vi si at betrakteren ikke
lenger står foran et objekt, men at han lar seg omslutte av selve
meningsprosessen eller symbolproduksjonen – verket “under
construction”.
Den todelte performancen Kviskring og Stille som først
ble fremført synkront i 1998 i Bergen Kunstforening står
nå i ettertid frem som et av hans nøkkelverk. Dette var
første gang Kurt Johannessen kun sto for manus og regi, mens
andre utførte handlingene. Rundt 300 barn deltok i Kviskring
mens 35 eldre og gamle var aktører i Stille. Barna fikk
på forhånd i oppgave å tenke på noe de mente
var viktig. I en liten uke lå mellom seks og ni av dem på
ryggen, noen i 10 minutter andre en hel time, i en av kunstforeningens
store saler og hvisket sine personlige tankekorn opp gjennom kantarellaktige
store traktformer av papir. I salen ved siden av hadde kunstneren plassert
fem tonn med is fra Jostedalsbreen. De gamle gikk rundt det smeltende
isfjellet mens de leste stille fra bøker med hvite omslag.
“Stykket trenger vel ingen nærmere forklaring. Det var sitt
eget bilde som alle kunne se handlet om alder og menneskelige kvaliteter,”
svarte Kurt Johannessen da jeg ba om en dypere begrunnelse i et intervju
jeg gjorde med ham for det svenske kunsttidsskriftet Paletten
året etterpå.6 Sant nok. Innholdet var åpenbart knyttet
til aldringens psykologi, fra tidlig skolealders initiativ og overskudd
til et mer sårbart livsavsnitt hvor livserfaring og fordypning
hele tiden trues av fysisk nedbrytning. Men dette er bare ord, ikke
selve uttrykket. Kviskring og Stille erindres definitivt
som noe mer enn ord. For denne betrakteren midt i livet, der og da,
ble det en slags aktiv erfaring, et eksperiment som markerte en forskjell,
en opplevelse som i teorien verken lar seg forstå eller forklare
fullt ut. Denne veltempererte dobbeltperformancen henvendte seg både
til spirituelle og eksistensielle aspekter som ligger innbakt i menneskers
ulike livsprosjekter. For min egen del virket det som om Kurt Johannesen
med dette verket forsøkte å fange inn det som jeg praktisk
tror på, uten å gå veien om metafysiske og teologiske
argumenter. Å være menneske i dag er i stor grad et selvinitiert
prosjekt, sjelden en ferdig løsning innpakket i en normativ kontekst.
En installasjon på Hordaland Kunstsenter i 2004, Åpne
auge og lukka auge, tok utgangspunkt i Kurt Johannessens lett hypnotiske
fortelling med samme navn. Igjen ble betrakteren trukket inn i en uendelig
historie hvor ordene ble stokket umerkelig fra side til side og hvor
slutten sydde seg sømløst inn i begynnelsen: “Slik
var det. Slik er det. Når lukka du augene sist?” En behagelig
fortellerstemme masserte tankene dine mens du flakket rundt i galleriet
og betraktet et titalls røde lysrektangler gjennom spesialbriller
som gjorde alle konturer uklare. En speilvegg, strategisk plassert midt
inne i installasjonen sendte ditt eget skyggebilde tilbake til det røde
lyset. Bildet fanget. Ordene i de skjulte høyttalerne låste
deg fast: Bilda vert meir komplekse og meir verkelege. Framleis
uklåre, men du kan tyde dei. Slik var det. Slik er det.
Nok et interaktivt eksperiment. En undersøkende bruk av språket
som virkemiddel. En tekst arrangert som et rom som lokker betrakteren
inn i verket. Som bokstavelig talt handler om det å henge i språket.
Om ordets funksjon som speil og lys. Om å fornemme nyanser eller
en orden av en særlig subtil karakter. Kort sagt et spekulativt
eksperiment uten støtte i påviselige fakta, men like fullt
fornuftig i enhver
subjektiv forstand av ordet.
En lekende dåre
Med all sin skepsis til streng intellektuell analyse er Kurt Johannessen
tross alt ikke helt uten forbindelser til filosofisk refleksjon. På
en turné i Japan i 1996 ble han umiddelbart tiltrukket av “den
rause tomheten” i zenbuddhistisk hagearkitektur. Zen er som kjent
praktisk livskunst. En spiritualitet som legger stor vekt på å
vende tilbake til menneskets opprinnelige natur og til virkeligheten
i dens “slikhet”. Zen er årvåkent nærvær.
Kurt Johannessen opplevde sand- og steinhagene i Kyoto som optimale
uttrykk for denne holdningen. Hager med utvalgte steinblokker lagt i
asymmetriske rektangler av raket sand. Førsteinntrykket er gjerne
uberørt natur eller ville strender, men etter hvert begynner
man gjerne å lete etter et system i åpningene mellom grushavet
og steinøyene. En hemmelig mening som kanskje finnes, men som
alltid unnslipper.7 Japanerne kaller det bonseki eller “steindyrking”.
For forfatteren til Jordboka, han som kjente jordlydene og
som hadde brukt år av sitt kunstnerliv på å transkribere
dem i et eget skriftspråk, var dette reneste déjà
vu.
Zen i skrift (som i koans og haikudikt) er små glimt inn i det
samme universet, hvor både humor og alvor er like viktig. Bak
den intense anstrengelsen for å finne mening, smiler en lekende
forfatterstemme: “Mange ord gir mange tanker/men fører
ikke noe sted hen”8. Den lærde og kultiverte vismann har,
i følge taoismen, mistet kontakten med det opprinnelige, mens
den enkle og primitive har beholdt – eller funnet tilbake til
– det opprinnelige og er derfor i overensstemmelse med Tao.
Utanfor alt er ingenting. Alt grensar til ingenting. Alt har si
avgrensing. Grenselandet mellom alt og ingenting kallar vi tåkeballen.
Foredraget Alt og ingenting var Bergen Arkitektskole sitt bidrag til
Forskningsdagene i Bergen 2004. Kurt Johannesen tegnet og forklarte.
En vitenskapelig tankelek, hvor fantasien maskerte seg som sakprosa.
Nok et av kunstnerens mange kjennetegn, at han utvikler små urimeligheter
til overraskende usannsynligheter: Tåkeballen er eit tynt
lag på overflata av alt. Tåkeballen er avgrensa mellom ytre-
og indre tåkehinne. Tåkeballen er ikkje i ingenting. Tåkeballen
er ikkje i alt.
Flere av Kurt Johannessens mange artist’s books som Møte
(2001) og Andre oppdagingar (2007) er å betrakte som
zeninspirerte praktiske notater i den forstand at han på enkle
dårers vis forsøker å overvinne skillet mellom det
naturbestemte og kulturbestemte ved å skrive frustrasjonen av
seg: Menneskeslekta si reise mot forståing av universets dimensjonar
møter ei tåre. (Fra Møte). Såpebobla
sitt forsvinningsnummer. (Fra Andre oppdagingar).
Poetisk vitenskap og kunsten å manifestere
En viktig side ved Kurt Johannessens eksperimentelle metode er at skillet
mellom hverdagshendelser og det utrolige viskes ut. Det dagligdagse
blir fantastisk og det fantastiske dagligdags. Dermed skjer det en demokratisering
av det utrolige, en naturlig konsekvens av at mennesket for Kurt Johannessen
som regel fremstår som kunstens sentrum. Ingenting er vel mer
menneskelig og hverdagslig i så måte enn det ufullendte
prosjektet Skansemyren Ballklubb 1992–2014. Det handler
kort og godt om å investere kunstnerisk energi i amatørfotballens
tradisjoner. Forvandle ballspillets regler til formende krefter. For
eksempel ved å føre matematikeren / meteorologen Edward
Lorentz (oppdageren av “sommerfugleffekten”) opp i klubbens
anegalleri sammen med Roald “Kniksen” Jensen, eller ved
å operere hittil ukjente “glimt-tråder” inn
i øynene til spillerne. Fotball med glimt i øyet er et
spill etter kaosteoriens regler. En logisk lek med de fysiske lovene
slik vi kjenner fenomenet fra sorte hull i universet.
“Det vitenskapelige eksperimentet opphørte med å
tjene de sannhetssøkende og skapende aktiviteter da kunstens
og vitenskapens veier skilte lag”, skrev den tyske sosiologen
og vitenskapshistorikeren Max Weber i artikkelen “Vitenskap som
kall” fra 1919.9 Stikk i strid med gjengs oppfatning påstår
Weber at vitenskapen har lånt eksperimentet fra kunsten. Her er
det fristende å gå planken helt ut og hevde at Kurt Johannessen
har stjålet eksperimentet tilbake fra vitenskapen og gjeninnsatt
det i dets gamle rolle – som utforskning av virkeligheten med
henblikk på å avdekke sannheten. Et eksperiment i Kurt Johannessens
regi åpner opp for virkeligheten mens såkalt normalvitenskap
bruker eksperimentet til å isolere den og lukke den ute. Kurt
Johannessen drømmer om en ny substans, en uforklarlig manifestasjon
i reagensglasset. Vitenskapsmannen stoler bare på det som han
selv har stappet i det.
En manifestasjon kan synes å skje tilfeldig, den har en aura av
magi ved seg og fremstår dermed som noe mirakuløst. Som
når lottokupongen går inn akkurat i det kontoen din står
i null eller når du kolliderer med din hemmelige forelskelse på
et gatehjørne i en fremmed by. Hverdagen begynner å danse.
Ved å rette oppmerksomheten mot slike mani-festasjoner, kan verden
fortrylles.10 Kurt Johannessens katalog er full av slike små og
store hverdags-mirakler. Fra videoen Egget (2002) hvor han
på hobbyillusjonistens vis får et egg til å levitere,
til mer spektakulære performancer i grenselandet mellom riter
og magi som Åttande tale, Blu 8 (begge fra 2005)
og Lumen (2006).
Andre samtale (2006) er en serie filmer som viser oss troende
mennesker fra ulike religioner konsentrert i bønn. Alle personene
er filmet med varmesøkende kamera. Hodene skinner som flammene
fra vokslysene. Settingen er romantisk, spøkelsesaktig og fascinerende,
men kan også betraktes som en talende metafor for broen mellom
de to kulturene naturvitenskap og poesi. I videoen Lys (2007)
står kunstneren inne i en skog i skumringstimen. Det skinner svakt
fra munnen hans. Etter hvert som mørket tiltar blir lyset fra
munnen sterkere. Installasjonen Andre minne (2007) dreier seg
om støv, støvtråder, ubetydelige mengder rusk og
rask som baller seg sammen til et slags språk. Støvdyrking.
Det er nesten umulig å ikke spore en økende grad av hellige
tegn i Kurt Johannessens seneste verker. Seremonielle enaktere fulle
av vann, lys og glød, i en kroppslig kontekst. “Og Gud
kalte lyset dag, og mørket kalte han natt”, står
det i 1. Mosebok. “Lumen Christi!”, jubler diakonen når
han tenner lyset i den katolske påskegudstjenesten. “For
støv er du, og til støv skal du vende tilbake.”
Beretninger om overleveringen av lyset eller lampen er også karakteristisk
for mange former for zenlitteratur. Metaforer for at zen sto i en ubrutt
tradisjonsrekke fra den nåværende mester bakover til Buddha
selv, samtidig som tekstene skulle fungere som konkrete uttrykk for
oppvåkning og inspirasjon: “Da han ble født, fylte
et gyllent lys rommet og forsvant inn i hans munn. Derfor kalles han
lysdrikkeren.”11
Det blir likevel for enkelt å påstå at Kurt Johannessen
er en spesielt religiøs kunstner. Hans kunst har mer å
gjøre med selve det å forholde seg til et forestillingsunivers
som inkluderer både kvantefysiske implosjoner og skapelsesmyter,
kaosteorier og fotball. Verkene hans tenderer mot et system, men det
er nesten umulig å si eksakt hvilke perspektiver som gjøre
det mulig å oppfatte dem systematisk. For drøye 100 år
siden, da flere norske kunstnere (blant andre Edvard Munch) skred til
sine verk oppglødde av forestillinger om etersvingninger, protoplasma,
røntgen- og radiostråler ville vi kanskje sett en forklaring
på fenomenet Kurt Johannessen i epokens vitalistiske kulturstrømninger.
I dag, hvor den typen overinvolvering i kunsten blir mistenkeliggjort
og distanse til verket er idealet, må man følge andre spilleregler,
andre diskurser, og bøye kunsten på nye måter.
Kunsten, livet og alt mulig annet
I et tilbakeblikk, tidlig på 1980-tallet, hevdet en av performancekunstens
pionerer, Allan Kaprow, at avantgarden har fulgt to spor, og derfor
kan vise til to ulike historier, “one of artlike art, and the
other of lifelike art”.12 Alle hans egne erfaringer tydet på
at den gamle konflikten mellom kunst og liv måtte være falsk.
Like fullt har den fått dominere vår vestlige kultur i over
200 år, helt siden den tidlige romantikken. Kaprows definisjon
av de to parallelle avantgardehistoriene er at den ene (“artlike
art”) ser for seg en kunst atskilt fra livet og alt mulig annet,
mens den andre (“lifelike art”) innser at kunsten må
være forbundet med livet og alt mulig annet.
Grensesettingen kan leses som et polemisk utspill til fordel for en
kunst som så å si handler seg inn i livet – for å
bli en del av det. Det er nettopp dette vi finner i gode performancer
og inkluderende installasjoner. De er fremmede men fortrolige. Situasjoner
som får en uventet og overraskende vitamininnsprøyting
gjennom iscenesettelser og handlingskjeder som settes i svingninger.
“It is art but seems closer to life”, skriver veteranen
Kaprow. Påstanden kunne fungert som billedtekst til nær
sagt alle verk på denne utstillingen. I møte med Kurt Johannessens
verden er vi fremdels ute av balanse, fremdeles forvirret over tidens
nevrotisk skiftende utfordringer, men trolig mer på høyde
med oss selv enn noen gang.
1 Homo sapiens inntar en spesiell stilling i dyreriket. Til
forskjell fra dyrene som fødes inn i en så å si prefabrikkert
dyreverden med et, stort sett ferdigutviklet sanse- og følelsesliv,
er mennesket dømt til å leve i en åpen verden. Peter
L. Berger: Religion, samfund og virkelighed, København:
Lindhard og Ringhof 1974, s.16.
2 “For enhver som betrakter himlene vil synes at det eneste enorme
han kan se, er himlene selv,” skrev Ficino, sitert fra Frances
A. Yates: Modernitetens okkulte inspirasjon, Pax 2001, s.79.
3 Forbindelsen mellom melankoli og Saturn hos Dürer har imidlertid
sitt grunnlag annetsteds, hevder Panofsky, og det er i Ficinos De
Vita. Kjersti Bale: Melankoli som litterær konfigurasjon,
Universitetet i Oslo 1996, s.165.
4 “Ikke i noen av KJs arbeider har kuleformen vært så
gjennomtrengende som i installasjonen Søvn. Og ikke
i noen av hans arbeider har denne formen vært så fjern fra
enhver metafysisk ladning.” Sveen / Johannessen: Kurt Johannessen,
Zeth 2000, s.9.
5 Maurice Merleau-Ponty: Phenomenology of Perception, London
1945. Omtalt og sitert i Øyet og ånden, Pax 2000,
s.120-123.
6 “Jeg har to barn selv, og De er på mange måter mine
læremestere. De forteller meg det viktigste,” Hauge / Johannessen:
“Mønstre som forener – Et intervju med KJ”
i Paletten, 2/1999.
7 “Neste gang blikket sveiper over hagen har en bølge i
grusen forsvunnet, og to andre har byttet plass.” Som omtalt i
Alan W. Watts: Zen – veien, Gyldendal 1973, s.210.
8 Fra “Hsin-hsin-ming” ca. år 606 e.Kr. Her sitert
etter Notto R. Thelle: Zen, Gyldendal 2001, s.199.
9 Her sitert etter Arno Victor Nielsen: Et essay om eksperimentet
i videnskab og kunst, egenproduksjon, Vestlandets kunstakademi
2000.
10 Alver, Gilhus, Mikaelsson og Solberg: Myte, magi og mirakel,
Pax 1999, s.214.
11 Fra samlingen “Denkoroku – om Gautamas øye”.
Samlet og redigert av munken Kizan Shokin på 1300-tallet. Her
sitert etter Notto R. Thelle: Zen, Gyldendal 2001, s.81.
12 Vi har “kunst i kunstens tjeneste, og kunst i livets tjeneste,”
hevdet Kaprow. Her sitert etter Øystein Hjort: Amerikansk
kultur efter 1945, Spectrum / København 1992, s.108-109.
© Øystein Hauge